Interpay stopt definitief met doorgeven adressen
Interpay, die het betalingsverkeer tussen de banken in Nederland verzorgt, stopt definitief met het opschonen van adresbestanden voor goede doelen. Het College bescherming persoonsgegevens (CBP) had al in september 2004 geoordeeld dat Interpay geen adresgegevens van rekeninghouders mocht verstrekken voor direct-marketingdoeleinden.
Interpay bleek de goede doelen te voorzien van de nieuwe adressen van rekeninghouders, nadat deze waren verhuisd. Op die manier konden de goede doelen direct-marketing blijven versturen aan rekeninghouders die geen adreswijziging hadden doorgegeven.
De doorgifte van Interpay was in strijd met de Gedragscode verwerking persoonsgegevens financiële instellingen. Interpay heeft nog geprobeerd deze gedragscode te laten wijzigen zodat de doorgifte toch nog kon plaatsvinden maar de Nederlandse Vereniging van Banken wilde daar niet aan meewerken. Zonder wijziging van de gedragscode is het voor Interpay niet mogelijk om, namens de banken, in opdracht van derden commerciële adrescontroles uit te voeren.
Interpay heeft de beschikking over een bestand met daarin de naam-, adres- en woonplaatsgegevens (NAW-gegevens) en rekeningnummergegevens van alle bankrekeninghouders van banken in Nederland. Interpay is door de aangesloten banken gemachtigd om namens hen de gegevens te verstrekken wanneer een betalingsopdracht mislukt door een fout adres of rekeningnummer.
- Interpay stopt definitief met systematische controle adresgegevens (04.05.2005) http://www.cbpweb.nl/documenten/med_uit_z2005-0073.shtml
- Interpay geeft adressen door (29.09.2004) http://www.bof.nl/nieuwsbrief/nieuwsbrief_2004_19.html
Dit artikel is automatisch geconverteerd uit het oude archief van nieuwsbrieven van Bits of Freedom.