AH werkt aan RFID kaart
Volgens het blad Elsevier Retail gaat Albert Heijn de Bonuskaart afschaffen. In plaats daarvan zou de supermarkt werken aan een nieuwe kaart met RFID. Met een dergelijke kaart kan de klant herkend worden op het moment dat hij of zij de supermarkt betreedt. AH zou de kaart ook willen gebruiken voor betalingen. Verdere details over de RFID kaart ontbreken.
In Duitsland startte de winkelketen Metro in 2004 ook met RFID kaarten. Metro verzuimde echter haar klanten te informeren over de aanwezigheid van een RFID chip. Dit leidde tot veel verontruste reacties en negatieve publiciteit.
ECP.nl heeft een folder ‘RFID & Privacy voor managers’ uitgegeven. De folder licht niet alleen de wettelijke verplichtingen toe maar pleit ook tegemoet te komen aan de zorgen en wensen van klanten op het gebied van RFID en privacy. ECP raad bedrijven aan openheid te betrachten en hun klanten goed te informeren. Over de keuzevrijheid van consumenten is de folder minder helder. “Hoe deze keuzevrijheid voor de consument vormgegeven moet worden, is nog onderwerp van debat.” Daarmee doelt ECP op de discussie over opt-in versus opt-out; wordt de tag bij de kassa standaard uitgezet of gebeurt dit alleen op speciaal verzoek? Met andere woorden: op wiens schouder rust de last? In de discussie over spam is, pas nadat de overlast helemaal uit de hand liep, gekozen voor een oplossing waarbij de consument in principe niets hoeft te doen wanneer hij of zij geen aanbiedingen wil ontvangen (het opt-in principe). ECP noemt het standaard uitzetten bij de kassa echter niet, maar geeft een ingewikkeld alternatief waar vermoedelijk geen enkele supermarkt aan wil. “Een andere mogelijkheid, die nog meer zekerheid biedt voor de consument is het deactiveren van de RFID-tag op het moment dat het product in de schappen ligt. Het kan echter zo zijn dat wanneer de RFID-tag uiteindelijk als radio-barcode wordt gebruikt dit geen optie meer is.” En zo lijkt de folder te concluderen dat het standaard uitzetten eigenlijk helemaal niet kan. Op deze manier maakt ECP de discussie over keuzevrijheid onnodig complex.
- [UPDATE 07.07.2006: Volgens Planet Multimedia ontkent Albert Heijn te werken aan een RFID-kaart. AH: “Geen Bonuskaart met rfid-chip”]
- AH werkt aan nieuwe Bonuskaart (04.07.2006) http://www.zibb.nl/retail/food/nieuwsbericht/asp/artnr/1217663/versie/1/
- RFID & Privacy voor managers (30.06.2006) http://www.ecp.nl/publications/RFID_&_Privacy_voor_managers.pdf
Dit artikel is automatisch geconverteerd uit het oude archief van nieuwsbrieven van Bits of Freedom.