Ombudsman: begeleiding slachtoffer identiteitsdiefstal onvoldoende
Uit een rapport van de Nationale ombudsman blijkt dat de begeleiding de overheid van een slachtoffer van identiteisfraude onvoldoende was. Een door hem aangevraagde identiteitskaart werd op weg naar het gemeentehuis
gestolen. De gemeente vroeg een nieuwe identiteitskaart voor de man aan, maar stelde hem niet op de hoogte van de diefstal van de andere kaart. Hier kwam de betrokkene pas achter nadat de gestolen kaart werd misbruikt.
Uit het lezenswaardige rapport blijkt dat het misbruik ernstige gevolgen heeft gehad voor de betrokkene. Zo moest hij verschijnen voor de rechter voor verduistering, ontving hij talloze brieven van incassobureaus en kreeg hij een dringende oproep over een graafmachine die gehuurd was op zijn naam en nooit was teruggebracht. De Nationale ombudsman heeft de betrokken overheidsinstanties bij elkaar gebracht om te zoeken naar een oplossing voor betrokkene.
Slachtoffers van identiteitsfraude kunnen zich melden bij het Meldpunt identiteitsfraude van het Ministerie van Binnenlandse Zaken. Het Ministerie publiceerde onlangs dat maar een klein deel van de meldingen
over identiteitsfraude die bij het ministerie van Binnenlandse Zaken binnenkomen, te maken hebben met persoonsgegevens die via internet zijn ontfutseld, zo is te lezen op Nu.nl.
Rapport Ombudsman 2009/182 (02.09.2009) (PDF)
Meldpunt identiteitsfraude
Nu.nl, “Klein deel identiteitsfraude begint op internet” (11.09.2009)