Datalek: T-Mobile tweet inloggegevens klant
- 18 september 2010
Bits of Freedom heeft haar Zwartboek datalekken moeten bijwerken. T-Mobile stuurde de loginggegevens van een klant via Twitter.
De logingegevens van een klant zijn door T-Mobile via Twitter gepubliceerd. Het bericht had direct aan de klant gestuurd moeten worden, maar werd publiek zichtbaar. De getroffen klant meldde dat derden de gegevens gebruikt hebben om zijn persoonsgegevens in te zien en wijzigingen in het abonnement door te voeren.
T-Mobile bevestigt de fout en geeft aan het gebruik van Twitter voor dit soort gegevens te heroverwegen.
Bits of Freedom houdt een Zwartboek Datalekken bij om aandacht te vragen voor een groeiend probleem: er wordt steeds meer informatie over ons opgeslagen, en het risico dat die informatie kwijtraakt groeit daarmee ook. Bits of Freedom heeft tegelijkertijd een wetsvoorstel ingediend dat databankbeheerders verplicht om datalekken direct te melden. Zij heeft dat wetsvoorstel toegelicht in een position paper (PDF) (HTML).