Datalek: klachten taxicentrale openbaar
- 06 januari 2011
Bits of Freedom heeft haar Zwartboek datalekken bijgewerkt. De klachten die via de website van de Taxi Centrale Amsterdam waren verzonden, bleken publiek toegankelijk.
Op de website van de centrale kunnen bezoekers via een webformulier een reactie achterlaten. Dat gaat bijvoorbeeld om klachten en sollicitaties. De bezoekers vullen daarbij persoonlijke gegevens in, zoals naam, e-mailadres en telefoonnummer. Door een fout in de beveiliging van de website waren deze klachten, inclusief persoonsgegevens, publiek toegangelijk.
TCA erkent dat er klachten zijn gelekt, heeft deze ontoegankelijk gemaakt en zegt “extra veiligheidsmaatregelen” te zullen nemen.
Bits of Freedom houdt een Zwartboek Datalekken bij om aandacht te vragen voor een groeiend probleem: er wordt steeds meer informatie over ons opgeslagen, en het risico dat de verantwoordelijke de controle over de informatie verliest groeit daarmee ook. Bits of Freedom heeft tegelijkertijd een wetsvoorstel ingediend dat databankbeheerders verplicht om datalekken direct te melden. Zij heeft dat wetsvoorstel toegelicht in een position paper (PDF) (HTML).