Jouw profielfoto gebruikt voor reclames op LinkedIn? SchakelUit
- 04 augustus 2011
Zit je op LinkedIn? En heb je een foto in je profiel? Dan is er een kans dat jouw foto binnenkort gebruikt wordt in reclames binnen dat netwerk. We zetten de problemen van dit ‘social advertising’ op een rij. En geven je gelijk een snelle, praktische oplossing.
Wat gebeurt er precies?
LinkedIn heeft eind juni een aantal instellingen aangepast waardoor het mogelijk is om jouw informatie te gebruiken voor hun advertentie-platform. Dat betekent dat onder andere jouw naam en foto gebruikt kunnen worden bij advertenties die andere LinkedIn-gebruikers te zien krijgen. Denk bijvoorbeeld aan reclame voor een bedrijf dat jij volgt. En als je de gebruiksvoorwaarden van LinkedIn doorleest, blijkt het nog veel verder te gaan.
Niet goed op de hoogte gebracht
Terwijl de privacyperikelen rondom Facebook nog vers in het geheugen liggen, is het bizar dat LinkedIn haar gebruikers zo slecht informeert over een privacy-aanpassing. Geen message in je inbox, geen e-mail, geen pop-up. LinkedIn schreef alleen een blogpost en maakte een banner. Dat is blijkbaar genoeg, want in de gebruiksvoorwaarden staat:
For purposes of service messages and notices about the Services to you, LinkedIn may place a banner notice across its pages to alert you to certain changes such as modifications to this Agreement.
Maar dat is toch mijn foto? Ze hebben toch helemaal niet het recht om die te gebruiken?
Guess again. Weliswaar schrijft LinkedIn in de Privacy Policy dat jouw naam en foto niet aan adverteerders worden verstrekt, maar let eens op deze opvallende passage in de gebruiksvoorwaarden:
Additionally, you grant LinkedIn a nonexclusive, irrevocable, worldwide, perpetual, unlimited, assignable, sublicenseable, fully paid up and royalty-free right to us to copy, prepare derivative works of, improve, distribute, publish, remove, retain, add, process, analyze, use and commercialize, in any way now known or in the future discovered, any information you provide, directly or indirectly to LinkedIn, including, but not limited to, any user generated content, ideas, concepts, techniques or data to the services, you submit to LinkedIn, without any further consent, notice and/or compensation to you or to any third parties.
Vertaald in gewoon Nederlands staat hier dat jij tijdens je aanmelding LinkedIn het recht hebt gegeven om alle door jouw aangeleverde informatie te gebruiken, ook voor commerciële doeleinden. Pas maar op met het bespreken van ideeën voor een nieuwe onderneming via LinkedIn. Je kunt overigens wel vragen om de informatie te verwijderen als je je account opzegt.
Geen toestemming
Jouw toestemming is niet gevraagd bij het veranderen van de instellingen. En jouw toestemming zal ook niet worden gevraagd op het moment dat de advertenties daadwerkelijk gebruikt worden. Terwijl je best bedrijven kan volgen waarvoor je geen reclame wilt maken. Het is goed denkbaar dat LinkedIn de Nederlandse Wet bescherming persoonsgegevens heeft overtreden, want voor het gebruik van persoonsgegevens, en jouw naam en foto zijn dat, is die toestemming nodig. Als je wilt dat het College Bescherming Persoonsgegevens onderzoek doet naar de zaak, kun je dit formulier invullen.
Uitschakelen
De makkelijkste manier om jezelf te beschermen, is om deze functie uit te schakelen. Dat heb je binnen twee minuten gepiept als je onze instructies volgt:
- Log in;
- Ga rechtsboven naar je naam, en klik op settings;
- Klik linksonder op Account;
- Klik onder Privacy Controls op Manage Social Advertising;
- Verwijder het vinkje en sla het op.
Heb je nog meer Tips & Tricks voor LinkedIn-gebruikers? Laat dat hieronder weten in de reacties of natuurlijk aan de geïnteresseerden in onze LinkedIn-groep.