Bezwaren tegen privacybeleid dwingt LinkedIn tot verandering
- 12 augustus 2011
Wereldwijd leidde het privacybeleid van LinkedIn rondom hun ‘social advertising’ tot hevige protesten. En dat heeft gewerkt. Samen hebben we LinkedIn gedwongen om het beleid te verbeteren. Internetters, gefeliciteerd.
Als jij gebruik maakt van dit netwerk, wilde LinkedIn jouw informatie gebruiken voor hun advertentie-platform. Zo zouden jouw naam en foto worden gebruikt bij advertenties. Een week geleden schreven we nog over onze bezwaren hiertegen: LinkedIn had je niet goed op de hoogte gebracht en had je al helemaal niet om toestemming gevraagd voor dit gebruik van jouw persoonlijke gegevens.
Nu gaat LinkedIn onder druk van alle commotie de advertenties aanpassen. Jouw foto zal niet meer worden getoond bij een reclame. Maar dat betekent niet dat het beleid helemaal wordt teruggedraaid. Via de link onder de advertentie is nog wel te zien dat jij het desbetreffende bedrijf volgt.
Links zie je de oorspronkelijke opzet voor de ‘sociale advertenties’, rechts de nieuwe vorm:
In de blogpost waarin ze aankondigen de advertenties aan te passen doen ze een paar mooie beloftes:
“The trust of our members is central to what we do, and we always aim for clarity, consistency, and member control in all matters related to privacy and data.”
En even later:
“Our core guiding value is Members First.”
Bij andere privacybezwaren zullen we LinkedIn aan deze woorden houden.