Online privacy = online onzin?
- 22 maart 2013
Ik las net een artikel in Marketingweek dat mooi weergeeft hoe er wordt gedacht over jouw persoonlijke gegevens zoals surfgedrag en ip-adressen. Zulke gegevens zijn erg gewild, onder andere door de lezers van het onvolprezen Marketingweek. Maar dat irritante privacyrecht zit in de weg. Now what to do?
Maar gelukkig, er is hoop. Dit artikel legt uit hoe bedrijven je gegevens toch kunnen verzamelen, combineren en gebruiken zonder te hoeven voldoen aan allerlei lastige regeltjes, zoals het vragen van toestemming aan het lijdend voorwerp (yes, that’s you).
Enter het pseudoniem. Een pseudoniem is niks meer dan een nummer dat er voor zorgt dat een individueel IP adres en cookies aan één gebruiker kunnen worden toegewezen, zonder dat die persoon kan worden geidentificeerd. Iedereen die goed begrijpend kan lezen begrijpt dat het ook totaal niet relevant is of je iemand kunt identificeren of niet; het gaat er om dat je een persoon tot in detail kunt volgen.
Een stukje beeldspraak:
Einde verhaal, zou je denken. Maar nee. Deze gedachtengang vindt helaas gretig aftrek in Brussel. Niet alleen bij leden van het Parlement die massaal hebben voorgesteld pseudoniemen in de nieuwe wet op te geven. Ook de Europese Commissie staat hier niet volledig afwijzend tegen over.
Het moge duidelijk zijn dat de intrede van een uitzondering voor ‘pseudoniemen’ er toe zal leiden dat jij minder controle krijgt over jouw gegevens. Klim daarom nu in de pen en schud ze wakker in Brussel.
(ps: we verzamelen dus privacymemes! Nieuwe memes zijn van harte welkom. Zet ze in de comments of stuur een e-mail).