HADOPI Teruggetrokken: Begin van Innovatie?
- 12 juli 2013
De Franse auteursrechtenwet HADOPI werd deze week na veel controverse teruggetrokken. Wederom is het duidelijk dat strafmaatregelen niet werken tegen piraterij.
HADOPI (Haute Autorité pour la Diffusion des Œvres et la Protection des Droits sur Internet) is zowel de benaming van de voormalige auteursrechtenwet als het Franse equivalent van Stichting BREIN. De oprichting van de wet ging al niet van een leien dakje, met valsheden en frauduleus gedrag in de voorlichting over de wet. Lobbyende partijen vervalsten handtekeningen en plaatste fictieve personen op petities. Daarnaast had het logo van HADOPI een ongelicenseerd lettertype. Een slordigheidje.
De wet, die al eerder onconstitutioneel was verklaard, werd op 22 oktober 2009 in gereviseerde vorm aangenomen. Afgelopen 10 juli is de wet teruggetrokken omdat de strafmaat “drie maal is scheepsrecht” disproportioneel was.
In drie stappen werden verdachte wetsovertreders (lees: internetgebruikers die muziek downloaden) op de hoogte gesteld en berecht: via een email, een gecertificeerde brief en vervolgens met afsluiting van de internetverbinding.
Afgezien van het feit dat het afsluiten van internet als een draconische maatregel kan worden gezien, en het proces nog steeds dubieus was, kun je je afvragen hoe goed deze maatregel echt werkt. Disproportioneel of niet, het is niet heel moeilijk om je IP-adres te verbergen voor de autoriteiten. In de levensloop van de wet is maar één persoon afgesloten van het internet, voor een periode van twee weken. En het is niet zo dat in Frankrijk de muziekindustrie sinds HADOPI topcijfers laat zien, ook al wil de sector je anders doen geloven. HADOPI heeft wat dat betreft geen verandering gebracht, maar er wel voor gezorgd dat internetverbindingen duurder werden, een nieuwe niche in flessentrekkerij gecreëerd en bovenal de geldzucht van de entertainment industrie aangetoond.
Het wordt steeds duidelijker dat in plaats van het vervolgen van individuele overtreders, overheden zich beter kunnen focussen op het promoten van innovaties binnen de entertainmentindustrie. In Frankrijk werd alleen al 12 miljoen euro uitgegeven door HADOPI voor het versturen van 1 miljoen emails. Dat geld had toch beter besteed kunnen worden. Gelukkig hebben we dat trucje in Nederland wel door.