Facebooks aankondiging: er verandert niets
“Publiek, tenzij…”, dat is de standaard als je iets publiceert op een sociaal netwerk. Facebook kondigde gisteren aan dat vanaf nu “the default audience of [the user’s] first post will be set to Friends.” De wijziging is goed nieuws, maar vooral voor Facebooks aandeelhouders.
Facebook’s wijziging betekent dat de zichtbaarheid van berichten van nieuwe gebruikers is beperkt tot vrienden. Ook wordt het bestaande gebruikers gemakkelijker gemaakt om er voor te zorgen dat een bericht niet meer automatisch zichtbaar voor de hele wereld. Met zo’n beleid maakt Facebook natuurlijk goede sier bij gebruikers, in de media en bij beleidsmakers. Maar die gebruikers worden er niet beter van. Integendeel zelfs. Zij worden nu aangemoedigd om nog meer persoonlijke informatie te delen met Facebook. Tegelijkertijd verandert er achter de schermen niets aan Facebook’s verdienmodel. Het enige verschil zal zijn dat Facebook nog meer informatie over haar gebruikers zal verkrijgen.
Dat geldt ook voor de tweede aankondiging: anonymous login. Vanaf nu kun je met Facebook-account inloggen op andere websites, zonder dat die websites je profiel kunnen bekijken. Goed voor je privacy, zegt Facebook. En handig voor gebruikers, zo’n single sign-on. Je hoeft maar op een plek in te loggen, daarna ben je overal binnen. Maar daarmee maakt Facebook het alleen maar nog aantrekkelijker om er een account te hebben. Gebruikers zullen bovendien vaker ingelogd zijn, ook als ze even op een ander deel van het internet surfen. Op die manier heeft Facebook een nog beter beeld van je doen en laten op het internet. Ook deze nieuwe feature helpt dus vooral Facebook. En haar aandeelhouders.
Maak je dus vooral geen illusies, met Facebook’s aankondigingen zal er niet veel veranderen. In haar bericht schrijft Facebook heel eerlijk: “Everything about how privacy works on Facebook remains the same.” Zolang Facebook haar verdienmodel niet aanpast, zal dat ook niet veranderen.