Samsung zorgt niet goed voor zijn klanten, klanten klagen Samsung aan
De Consumentenbond is goed bezig! Ze klaagt Samsung aan omdat ze vindt dat de klant niet goed genoeg beschermd wordt. Wij vinden ook dat de klant beter beschermd moet worden, maar hoe zou het dán moeten?
De Consumentenbond klaagt de telefoonfabrikant aan voor het niet dichten van (cruciale) beveiligingslekken. Dat doet ze naar aanleiding van Stagefright, een beveiligingslek dat ervoor zorgde dat een ontzettend groot deel van Android-telefoons kwetsbaar was. Google kwam zelf vrij snel met een oplossing, maar het duurde lang tot de fabrikanten van telefoons de updates doorvoerden. In veel gevallen is dat nu, 8 maanden later, nog steeds niet gedaan.
Krijgen van updates problematisch
Samsung is een voorbeeld van fabrikanten die onvoldoende zorg dragen voor de veiligheid van hun gebruikers, door maar een korte periode producten te ondersteunen. En daar kan je als gebruiker heel weinig aan doen: ook al installeer je altijd je updates, als er geen update komt blijf je onveilig.
Dat geldt voor Stagefright, maar ook voor alle andere beveiligingslekken in software. Dat wordt steeds problematischer. Vroeger kocht je een apparaat en als dat stuk ging kon het vaak gerepareerd worden. Nu draaien er steeds meer apparaten voor een belangrijk deel op software. Die software is niet af en moet bijgewerkt worden. En niet alleen omdat sommige functionaliteiten het niet zo goed doen als gehoopt, maar ook omdat er kwetsbaarheden in software zitten die pas later gevonden worden. Als die kwetsbaarheden niet verholpen worden kan een ander misbruik maken van die zwakheid. Dat is niet alleen een groot risico voor je privacy, maar kan ook gevaarlijk zijn als daardoor de werking van je apparaat wordt aangetast. Denk bijvoorbeeld aan een bug waardoor je batterij te warm wordt.
Dat laatste zal hopelijk met telefoons wel meevallen, maar het laat wel zien dat het belangrijk is dat je apparaten niet alleen veilig zijn bij aankoop, maar ook bij gebruik.
Wat kun je van je leverancier verwachten?
De vraag is dan: hoelang moet een verkoper ervoor zorgen dat zijn producten veilig zijn? Samsung ondersteunt haar telefoons nu twee jaar, blijkt uit het artikel van de NOS, maar dat is vanaf vanaf het moment dat het product op de markt gebracht wordt. Dat betekent dat als jij een telefoon koopt die al twee jaar op de markt is, je geen recht meer hebt op updates. De Consumentenbond eist nu twee jaar vanaf de aankoop. Dat is langer. Maar is dat genoeg? En is dat wel de oplossing?
Wij denken ook al een tijd na over de zorgplichten van aanbieders van zulke producten. Vooral de termijn en de voorwaarden waarbij lekken gedicht moeten worden zijn problematisch, want na die twee jaar kan een telefoon een stuk onveiliger zijn. Je wordt dan gedwongen een nieuwe telefoon te kopen. Maar is dat niet onredelijk? Aan de andere kant, als je een telefoon van 50 euro koopt, die al een paar jaar op de markt is, mag je dan ook verwachten dat er ook lange periodes van updates zijn? En wat moet je precies kunnen verwachten van de maker van je telefoon? Wij zijn er nog niet over uit. Wat vind jij?