We kijken terug op een geslaagde campagne
- 15 juni 2017
Op 9 juni ging onze website op zwart, werd onze email voorzien van een out-of-office, sloten we ons kantoor hermetisch af en verhuisden we naar het Volkshotel voor de allereerste web-in. Het doel van onze campagne was 500 nieuwe donateurs te vinden. Die dag haalden we 429 donateurs en inmiddels staat de teller op 504! Vol trots blikken we terug op een geslaagde campagne.
Wat hebben we gedaan?
Als je ons een beetje volgtSchrijf je in voor onze nieuwsbrief of tussen 6 tot en 9 juni in de buurt van het Volkshotel was kan het je niet ontgaan zijn. Maar voor de zekerheid: wij hebben twaalf uur lang een livestream uitgezonden op freedom.nl op een dag die wij vanaf nu in de agenda hebben staan als de ‘Dag van de internetvrijheid’Bekijk hier het programma van de 'Dag van de internetvrijheid'. Met deze campagne lanceerden we ook de freedom.nl-website: iedereen die tien euro of meer per maand doneert ontvangt hier een eigen @freedom.nl emailaccount, oftewel meekijkvrije mailWordt donateur en claim hier je emailadres!.
Twaalf uur streamen is twaalf uur bijzonderheden
Twaalf uur lang streamen levert bijzondere momenten op. Enkele dingen die je had kunnen zien tijdens onze allereerste web-in:
- We lieten de CEO van the Next Web zijn jongleerkunsten demonstreren
- We ontdekten hoe een computer geïnfecteerd met het #wannacry-virus eruit zag
- We deden live een AMA (Ask Me Anything) op r/The NetherlandsLees hier de vragen en antwoorden terug
- We organiseerde de allereerste Internet-of-CyberTechnoHashtagpubquiz! Zowel in de uitzending als in Grandcafé Lokaal
- We lieten Victor Milton van Doorn een dramatische lezing geven van de privacyvoorwaarden van Facebook
- We bekeken screensaversHet nieuwe instituut: The Art of the Screensaver en kunstprojecten waar nachtmerriesCool 3D: Men in Chairs van gemaakt worden.
- We dronken wijn met Linda Duits en morsten Murhamara spread op de lakens van het Volkshotel
- We beveiligden onze digitale communicatie via de smartphone
- We waren getuigen van meer kopstoten dan tijdens de EK finale van 2006Iets met voetballers en je hoofd gebruiken
- We deden iets met een dansend poppetje om een mijlpaal in het aantal donateurs te vieren (wat we vooral zelf erg leuk vonden)
- En we lieten ons favoriete protestbord ondertekenen door alle deelnemers aan de web-in
Maar bovenal spraken wij 24 geweldige gasten over de verschillende manieren waarop zij met internetvrijheid bezig zijn. In hun werk, in hun activisme en in hun dagelijks leven. In deze diepgaande gesprekken vonden wij nieuwe energie om de strijd voor internetvrijheid door te zetten, en met behulp van die vele nieuwe donateurs ook de financiële steun die dit mogelijk maakt. De eerste dag van de internetvrijheid was een succes!
Maar jullie willen natuurlijk ook cijfers
Inmiddels hebben 273 donateurs hun @freedom.nl mailaccount in gebruik genomen! Het was geen eenmalige actie, dus ook nu nog kun je, als je begint met doneren, aanspraak maken op zo'n emailadres. Met de 608.289 verschillende officiële voornamen die in Nederland voorkomen is er dus nog altijd grote kans dat [jouwnaam]@freedom.nl beschikbaar is.
De stream werd ook op Facebook uitgezonden, in vijf delen. Facebook vindt 4 uur lang genoeg voor een stream, wij vinden Facebook een beetje 2014. Met een totaal bereik van 24.482 accounts (mede dankzij het 174 keer delen van onze berichten op donderdag en vrijdag) is er via Facebook ruim 127 uur gekeken! Dat is plezanter dan een bergwandeling met James FrancoZonder referentie geen grap..
We tweette en retweette 280 berichten, wat weer leidde tot 445 retweets, 406 likes, en 1.100 link-clicks. De vele berichten verschenen meer dan 414.000 keer in feeds. Gary ThuerkMocht je je afvragen wie Gary is... de vader van spam. zou trots op ons zijn geweest.
En tot slot werd de website freedom.nl ruim 2.000 keer bezocht! Meer dan 700 gebruikers wisten onze site direct te vinden, en meer dan een kwart van de bezoekers kwam van Twitter, en daarnaast waren Facebook, onze eigen site (ook al stond deze op zwart) en Reddit goed voor 10% van de toestroom.
Duizendmaal dank!
We willen iedereen bedanken die op zijn of haar manier deel is geweest van de campagne. Die ons hebben bijgestaan om van deze dag een succes te maken. Bear with us: de lijst is flink!
Dank aan StartpageStartPage
StartPage heeft een aanzienlijk deel van de campagne gefinancierd, waardoor we meer hebben kunnen doen dan aanvankelijk het plan was. Daarnaast heeft Christiaan Solcer tijd vrij gemaakt om ook tijdens de livestream over privacy en zoekmachines te komen vertellen, waarvoor veel dank!
Dank aan het VolkshotelVolkshotel
Het Volkshotel sponsorde ons met twee fantastische hotelkamers! De Sir Edmund-kamer was op 9 juni onze studio. In een tweede kamer direct ernaast vertoefden we met ons regieteam een goede 15 uur. Ze zorgden voor bizar stabiel internet waardoor we de stream zonder problemen konden doorsturen naar zowel de freedom.nl-website als naar Facebook. Ook kregen we een entresol op de benedenverdieping, die de hele dag dienst heeft gedaan als ons flexkantoor. Speciale dank aan Maire Haverkort, Alexander van der Meer en Jens Rasmussen, die op ongebruikelijke tijden nog bereikbaar waren voor last-minute vragen en wijzigingen.
Dank aan KesselsKramerKesselskramer, van Lennepvan Lennep en SoverinSoverin
KesselsKramer kwam met het concept van de campagne, en heeft ons bijgestaan in de voorbereidingen met advies en last-minute ideeën. Designbureau van Lennep heeft in no-time die geweldige freedom.nl-website voor ons ontwikkeld. Vooral de vallende muntjes vielen bij ons team erg goed! En Soverin is en blijf een geweldige partner in het faciliteren van de freedom.nl mailaccounts!
Dank aan Fast Moving TargetsFast Moving Targets
Fast Moving Targets kwam met een arsenaal camera’s, microfoons, studiolampen en een bak aan technische apparatuur om de livestream voor ons te mixen en te sturen. Daarnaast hielpen ze ons met het benaderen van een aantal van de gasten die deelnamen aan de Dag van de internetvrijheid. Speciale dank aan Martinus Meiborg en Willem-Jan Draper, die zonder enig bezwaar van 7 uur ’s ochtends tot 9 uur ’s avonds aan de livestream werkten.
Dank aan Roel Maalderink en Christel van de Craats
Dan ons gouden presentatieduo Roel Maalderink en Christel van de Craats! Alle uren voorbereiding die zij in de livestream hebben gestoken en de geweldige prestatie die zij hebben geleverd door 24 interviews in 26 items met zoveel energie en professionaliteit uit te voeren. Wat zijn we blij dat zij dit project met ons wilden doen en zo ontzettend trots hoe ze het hebben gedaan!
Dank aan de vrijwilligers
Ook speciale dank aan Karim Khamis, Ronja Jansz en Robin Clarijs, die ons hielpen met respectievelijk graphics, productie-assistentie en fotografie van ons project. Het was een plezier om deze dag met jullie te delen!
Dank aan de donateurs
In het bijzonder willen we ook iedereen die al donateur is en iedereen die de afgelopen dagen donateurs is geworden bedanken. We blijven het zeggen, maar om als stichting onafhankelijk te kunnen blijven opereren zijn we afhankelijk van individuele donateurs. Het resultaat van de donateurscampagne is geweldig: naast de financiële steun die we nu erbij hebben heeft het ons nieuwe energie gegeven om ons nog harder in te zetten voor jullie internetvrijheid.
En dank aan alle gasten
En tot slot alle gasten die deelnamen aan onze uitzending: Klaas Kuitenbrouwer, Maarten den Braber, Ivo Fokke, Dimitri Tokmetzis, Mark Vletter, Boris Veldhuijzen van Zanten, Sacha van Geffen, Victor Milton van Doorn, Aurelia Moses, Wouter Moraal, Nephtis Brandsma, Christiaan Solcer, Guido van ’t Noordende, Arel Balkan, Pieter Rogaar, Ko van ’t Hek, Loulou van Ravensteijn, Ellen Bijsterbosch, Sidney Vollmer, Tijmen Schep, Karin Spaink, Linda Duits en Aleid Wolfsen.
Namens Hans de Zwart, Daphne van der Kroft, Rejo Zenger, Ton Siedsma, Evelyn Austin, Inge Wannet, David Korteweg, Imre Jonk, Tijmen Swaalf en Jens Thomaes: bedankt!