De dag dat je stofzuiger cartograaf bleek te zijn.
- 25 juli 2017
Roomba de robot-stofzuiger haalde vandaag het nieuws omdat bekend werd dat het bedrijf achter het huishoudelijk hulpje van plan is de plattegronden te verkopen van de huizen waarin het rondzoeft.
Hoe werkt de Roomba eigenlijk?
Een "gewone" robot-stofzuiger maakt gebruik van infrarood of lasersensoren om obstakels te detecteren en te ontwijken. Het weet dus niet zozeer waar het naartoe moet alswel waar het niet naartoe kán.
In 2015 kreeg de Roomba 900-series een upgrade in de vorm van een camera, nieuwe sensoren en software. Deze nieuwe Roomba creëert een kaart van jouw huis en bepaalt zijn positie op die kaart. Die technologie heet SLAM: simultaneous localisation and mapping. De kaart van je huis wordt regelmatig geüpdate.
Waarom al die ophef?
In een interview met Reuters"Roomba vacuum maker iRobot betting big on the 'smart' home" maakte Colin Angle, de CEO van iRobot, bekend dat het bedrijf een nieuwe weg inslaat: iRobot gaat dealen in data. Sinds maart kunnen Roomba en Alexa (Amazons spraakassistent) al met elkaar communiceren, en Angle voorziet dat iRobot binnen een paar jaar de plattegronden van huizen aan Amazon, Apple of Alphabet (Google) zal gaan verkopen. “There’s an entire ecosystem of things and services that the smart home can deliver once you have a rich map of the home that the user has allowed to be shared” zegt Angle enthousiast. The Guardian"Roomba maker may share maps of users' homes with Google, Amazon or Apple" merkt op dat een blik op de terms of service van het bedrijf doet vermoeden dat het bedrijf nu al "toestemming" heeft voor de verkoop van deze data.
“There’s an entire ecosystem of things and services that the smart home can deliver once you have a rich map of the home that the user has allowed to be shared.”
Dit is het zoveelste voorbeeld van een Internet of Things-apparaat dat zich achter de schermen anders gedraagt dan je in eerste instantie zou vermoeden. Niet alleen werpt dit voorbeeld opnieuw vragen op over onze privacy en veiligheid binnen de muren van onze eigen huizen (herinner je je nog hoe makkelijk het was de Barbie-pop te hacken"Internet-connected Hello Barbie doll can be hacked."?), het ondermijnt vertrouwen in technologie en het internet.Uit het jaarlijkse verslag van Internet Society: "Large-scale data breaches, uncertainties about the use of our data, cybercrime and surveillance are eroding users’ trust and affecting how they use the Internet." Jim Killock van de Britse digitale burgerrechtenorganisatie Open Rights Group zegt op de website van The Guardian:
“This is a particularly creepy example of how our privacy can be undermined by companies that want to profit from the information that smart devices can generate about our homes and lives. [...] “Taking an ethical approach, rather than complying with minimal legal requirements, would build trust with customers.”
Volg en denk mee
Er is nog onvoldoende nagedacht over de consequentiesIn deze serie over het Internet of Things brengt gastblogger Eward Bartlema de belangrijkste uitdagingen voor onze digitale burgerrechten in kaart. van een situatie waarbij bijna alle apparaten in ons huis aan het internet hangen. Hoe zit het bijvoorbeeld met de ondersteuning voor deze producten? En met de veiligheid? Hoe zorgen we dat we controle houden over onze eigen data? En moeten we niet ten alle tijden kunnen opt-outen? De komende tijd denken wij daar over na. Op de hoogte blijven? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief.