Insert User: Dear Startup
- 31 juli 2017
- Illustratie: Jaime Jacobs
In deze podcastserie leggen we de tech-startup onder de loep. En komen we er gaandeweg achter dat de belangen van de gebruiker lang niet altijd de aandacht krijgen die ze verdienen. Hoewel we verre van weerloos zijn, kunnen we hier als gebruiker maar beperkt iets aan doen. Daarom in deze aflevering: wat zouden we van startups moeten verlangen? Hoe kunnen we ervoor zorgen dat de technologie die we gebruiken ons als mensen en als samenleving bekrachtigt?
Privacy by Design
In 2018 treedt nieuwe wetgeving in werkingDe nieuwe Europese privacywet is het meest belobbiede stuk wetgeving in Europa tot dusver. Daarom vroegen wij om openbaarmaking van alle lobbydocumenten die de Nederlandse regering ontving over deze wet. We publiceerden die documenten met onze analyse in een serie blogs. Wie lobbyden? Wat wilden ze? Wat betekent dat voor jou? waarin onder andere staat dat bedrijven privacy by design moeten gaan toepassen. Voor veel ondernemers is het onduidelijk wat dat betekent. Hoe doe je privacy in de praktijk? Die vraag leggen we voor aan Jaap-Henk Hoepman, een academicus met een hacker-mindset. Volgens Jaap-Henk is privacy met haar open normen en context-afhankelijkheid typisch een juridisch concept. "Voor techneuten is dat een ramp," zegt hij, en vervolgt: "Wat wij hebben gedaan is kijken naar wat die juridische eisen betekenen voor het ontwerpen van een systeem."
"Wat wij hebben gedaan is kijken naar wat die juridische eisen betekenen voor het ontwerpen van een systeem."
Met de dagelijkse praktijk van bedrijven en startups in gedachten, heeft Jaap-Henk met zijn team bij het Privacy & Identity LabHet Privacy & Identity Lab doet onderzoek en ontwikkelt tools. acht privacy by design-principes opgesteld. Deze uitgangspunten zijn bedoeld als conversation starters voor een discussie over hoe het te ontwerpen systeem er uit moet komen te zien.
Principes in de praktijk
Jaap-Henk vertelt ons dat als je een nieuwe dienst ontwikkelt, het ontzettend belangrijk is dat je zo snel mogelijk je product in de markt zet. Functionaliteit wint het daarom bijna altijd van zaken als veiligheid en privacy. Daarover spreken we met Martijn de KuijperVind Martijn op Twitter.. Martijn is de oprichter van Revue, een nieuwe Nederlandse dienst die nieuwsbrieven weer persoonlijk wil maken. Zijn de privacy by design-principes toepasbaar in een snel groeiend bedrijf?
We sluiten de aflevering af met Wouter de BresWouter houdt een blog bij waar hij reflecteert op de rol van ontwerp en de ontwerper., Director of Product Design bij Degreed, een internationaal e-learning platform. Wouter houdt een pleidooi voor de kracht van ontwerp:
"Privacy wordt als afterthought benaderd. Je bent een hele mooie sign-up flow aan het ontwerpen, en kak, moet die privacy policy er ook nog bij. 'Nou, we flikkeren er wel een checkboxje bij.' Het zijn dingen waar je liever niet voor ontwerpt, terwijl het juist de dingen zijn die het denkwerk van designers kunnen gebruiken."
"Het zijn dingen waar je liever niet voor ontwerpt, terwijl het juist de dingen zijn die het denkwerk van designers kunnen gebruiken."
Volgende week
Volgende week is onze laatste aflevering. We blikken terug én vooruit met luisteraars. Ook laten we een aantal good practices de revue passeren: hoe kun je zorgdragen voor je gebruikers? Stay tuned!
Volg
- Houd deze website in de gaten. Elke maandag verschijnt een nieuwe aflevering voorzien van een introductie.
- Abonneer je in iTunes op de podcast.
- Beluister de afleveringen op de Insert User website wanneer het jou uitkomt. Op de Insert User website vind je bij elke aflevering praktische tips en verdiepende artikelen.