Europese Commissie verstopt duur rapport rond uploadfilter
- 13 oktober 2017
- Foto: Tim Caynes
De Europese Commissie wil platformen zoals Facebook en Soundcloud verplichten een uploadfilter te installeren. In voorbereiding daarop deed ze een onderzoek. Daaruit bleek in dat zo'n maatregel eigenlijk helemaal niet nodig is.
Ook auteursrechtenbeleid moet op feiten gebaseerd zijn
Bits of Freedom vindt dat het beleid van de overheid gebaseerd moet zijn op feiten. Dat is iets anders dan beleid gestoeld op onderbuikgevoelens. Dat lijkt ons ook niet teveel gevraagd. In dat opzicht is het lovenswaardig dat de Europese Commissie liet onderzoeken hoe groot de impact van illegale downloads nou eigenlijk is op de legale verkoop van muziek, films, TV-series, boeken en games.
Ondanks dat het onderzoek alles behalve alarmerend is, vonden de ambtenaren het tóch nodig om draconische maatregelen voor te stellen.
Enorme zak belastingcenten in een la verstopt
Hoewel de onderzoekers het resultaat van hun werk al bijna 2,5 jaar geleden aan de Europese Commissie stuurden, is het onderzoek"Estimating displacement rates of copyrighted content in the EU" pas sinds vorige week openbaar – en dat ook alleen maar na een expliciet verzoek van Europees Parlementslid Julia Reda. Dat dat zo lang heeft geduurd is schandalig: het onderzoek heeft een enorme zak belastingcenten gekost. Je zou bijna denken dat de Europese Commissie de uitkomsten geheim wilde houden.
Illegale downloads hebben nauwelijks impact op de legale verkoop
Op de vraag of illegale downloads de legale verkoop in de weg zitten zijn de onderzoekers erg helder:
“In general, the results do not show robust statistical evidence of displacement of sales by online copyright infringements. That does not necessarily mean that piracy has no effect but only that the statistical analysis does not prove with sufficient reliability that there is an effect.”
Alleen bij de recente blockbusters is er wel sprake van impact:
“An exception is the displacement of recent top films. The results show a displacement rate of 40 per cent which means that for every ten recent top films watched illegally, four fewer films are consumed legally. People do not watch many recent top films a second time but if it happens, displacement is lower [...]”
De onderzoekers concluderen dan ook:
“All in all, the estimated loss for recent top films is 5 per cent of current sales volumes.”
Let wel, dat gaat dus enkel en alleen over de recente blockbusters – voor alle andere illegale downloads, zoals die van oudere films, muziek, TV-series, boeken en games, zien de onderzoekers dat verlies niet.
De onderzoekers keken ook naar de vraag hoeveel consumenten die wel eens illegaal een film downloaden, bereid zouden zijn te betalen. Daaruit blijkt dat de markt een veel hogere prijs rekent dan consumenten bereid zijn om te betalen, maar ook dat geldt alleen voor de recente blockbusters. De prijs van die andere soorten uitgaves komt wel overee met de betalingsbereidheid.
“In general, the results do not show robust statistical evidence of displacement of sales by online copyright infringements."
Toch werden er draconische maatregelingen voorgesteld
Ondanks dat de uitkomsten van het onderzoek alles behalve alarmerend zijn, vonden de ambtenaren het toch nodig om een aantal draconische maatregelen voor te stellen. Met de voorgestelde herziening van de Copyright Directive willen de beleidsmakers platformen zoals Facebook en Soundcloud verplichten een duur uploadfilter te installeren. Een filter dat op basis van de input van de grote labels en studio’s alles moet tegenhouden dat misschien wel illegaal zou kunnen zijn. Een filter dat geen onderscheid kan maken tussen het illegaal uploaden van een stukje film en het legaal gebruik van datzelfde filmpje.
Memes met het badwater weggegooid
Die illegale downloads zijn, volgens het onderzoek van de Europese Commissie, helemaal niet zo’n groot probleem als weleens wordt beweerd. Het is dus niet zo dat de auteursrechthebbenden heel veel minder verdienen omdat internetters illegaal downloaden. En in de hoek waar dat wél zo is, is er duidelijk sprake van een discrepantie tussen vraag en aanbod. Tenminste, dat zeggen de onderzoekers die dat in opdracht van de Europese Commissie onderzochten. De Europese Commissie zou zich op feiten moeten baseren en werkelijke problemen moeten aanpakken. Dat is beter dan met maatregelen komen die dat wat internet nou net zo leuk maakt (zoals memes!) met het badwater weg te gooien.