Bits of Freedom en Consumentenbond willen duidelijkheid van de NPO
- 18 januari 2018
Twee weken geleden schreven we over hoe de nieuwe NPO app je dwingt om met je persoonsgegevens te betalen voor toegang tot een publieke dienst. Dat bericht maakte veel los, leidde tot Kamervragen en een reactie van de NPO zelf.
Vier vragen voor de NPO
Die reactieHet persbericht van de NPO. van de NPO zelf roept alleen maar meer vragen op en volgens de NPO kan een oplossing wel maanden duren. Dat is voor onsLees hier onze eerdere blogpost over de NPO app. en de Consumentenbond onacceptabel. Samen met de ConsumentenbondHet standpunt van de Consumentenbond. sturen we daarom vandaag een brief naar de NPO om snel duidelijkheid te krijgen:
Publieke omroep moet aan de spelregels voldoen
Ook een publieke omroep als de NPO moet zich gewoon aan privacywetgeving houden. En die spelregels zijn helderDe suggestie dat dit puur omroepbeleid is en niets met privacyregels te maken heeft is onjuist.. Je mag niet zomaar het kijkgedrag van een gebruiker volgen, zeker niet als het slechts voor advertentiedoeleinden is. Als je zijn of haar kijkgedrag wil volgen voor advertentiedoeleinden, dan heb je hiervoor toestemming van de gebruiker nodig. En die toestemming moet dan wel in alle vrijheid gegeven worden. Het afdwingen van toestemming door de toegang tot een publieke dienst hiervan afhankelijk te maken is dat niet.
Bovendien is voor gebruikers op basis van het beleid van de NPO totaal niet duidelijk waarvoor je eigenlijk toestemming geeft. Niet alleen is de tekst dubbelzinnig, de NPO geeft zelf al aan dat de informatie mogelijk onvolledig is vanwege het ‘dynamische karakter’ van het internet. Kortom, geldige toestemming is er niet.
Meld het bij de toezichthouder
Wil je dat de toezichthouders iets aan deze handelswijze van de NPO doen? Laat je stem dan horen bij de twee toezichthouders – daarmee stimuleer je handhavend optreden.
- De toegang tot een publieke dienst afhankelijk stellen van het laten volgen van je kijkgedrag via je smartphone of tablet is in de TelecommunicatiewetArtikel 11.7a lid 5 van de Telecommunicatiewet aan banden gelegd. Het toezicht op de naleving van deze wet is in handen van de de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Als je wil dat zij handhavend optreden kan je een klacht of tipHet klacht/tip-formulier van de ACM indienen.
- Wanneer er sprake is van geldige toestemming om je persoonsgegevens te verwerken en welke informatie hierover met je moet worden gedeeld is geregeld in de Wet bescherming persoonsgegevens. Het toezicht op de naleving van deze wet is in handen van de Autoriteit Persoonsgegevens. Als je wil dat zij handhaven optreden kan je een tip indienenFormulier van de AP.
Voor nu is het aan de NPO om meer duidelijkheid te geven en met een oplossing te komen. We houden je op de hoogte!