Maak je gemeenschap niet afhankelijk van Facebook
- 15 februari 2018
- Xander Bouwman
Facebook gaat (tien) miljoenen investeren in "community leaders". Voorwaarde voor de financiële steun? Je moet gebruik maken van de "Facebook family of apps and services". Wij pleiten voor het verkleinen van de rol die Facebook in jouw gemeenschap speelt.
Facebook investeert
Facebook ligt onder vuur, denk maar aan de commotie rondom fake news of het misbruik van het platform door terroristen. Facebook, zo zeggen haar critici, verdeelt ons. En dat terwijl Mark Zuckerberg juist in Facebook-groepen de toekomst van het platform zietIn dit prachtige stuk wordt uiteengezet hoe Facebook zich in eerste instantie profileerde als "database", toen als "netwerk" en nu als "verbinder".. Facebook investeert daarom in een vriendelijker imago.
Zo zegt het bedrijf haar dienst veiliger te willen maken voor haar gebruikers. Dat doet ze door het uitbreiden van haar "Community Safety" team en door de lancering van nieuwe functionaliteiten, zoals een speciale plek voor de omgangsregels van een groep. Dat juichen we alleen maar toe: het is belangrijk om na te denken over het ontwerp van je platform. Welke functies dienen welke mensen? Hoe kunnen we in een vroeg stadium slim ontwerpenLees: "Can Design Save Us From Content Moderation?" zodat we in een later stadium niet (of minder) hoeven te censureren?
Natuurlijk moet iedereen die Facebook gebruikt dat zo veilig mogelijk kunnen doen. Toch zien we deze ontwikkeling met lede ogen aan. Met een investering in "community leaders" investeert Facebook namelijk in die plekken in onze samenleving die het belangrijkst zijn: onze gemeenschappen. En dat is een inmenging die wij liever niet zien. We zetten onze grootste bezwaren op een rij.
Facebook is geen neutraal doorgeefluik
Facebook geeft de interactie vorm tussen jou en je gemeenschap, en tussen je community leden onderling. Dat doet ze soms heel expliciet, bijvoorbeeld door bepaalde functies wel en andere niet te ontwerpen. Maar ze doet het ook impliciet, door nudging. In beide gevallen heb jij weinig of geen inzicht in de manieren waarop je gestuurd wordt, laat staan dat je er controle over hebt.
Facebook bepaalt wat wel en niet mag worden besproken
Ook niet onbelangrijk: wil je jouw vrijheid van meningsuiting echt laten afhangen van de algemene voorwaarden van een Amerikaanse multinational? Facebook bepaalt namelijk wat acceptabel is en wat niet. Het bedrijf wil graag een “vriendelijk platform” zijn om mensen “in verbinding te brengen”. Dat betekent dat veel uitingen bij voorbaat uitgesloten zijn. Zo vond Facebook het in het verleden bijvoorbeeld nodig om spotprenten van ErdoganCensuur... te blokkeren (die waren zeker niet verbindend genoeg). En YouTube bestempelde LGBTQ+-gerelateerde contenten meer censuur." als niet-familievriendelijk waardoor het voor sommige gebruikers simpelweg niet bestond. Er is steeds meer druk op platforms om de verspreiding van "onwenselijke content“Onwenselijk” kan alles zijn van gecopyright materiaal tot terroristische propaganda en van onpopulaire meningen tot hate speech." tegen te gaan. Als die trend doorzet, zullen we in de toekomst steeds vaker te maken krijgen met censuur op platforms.
Wat moet jij hier mee?
Jij doet belangrijk werk en komt op voor iets waar jij passie voor hebt. Daarbij gebruik je de middelen die er beschikbaar zijn. Het loont om kritisch naar die middelen te kijken. Werken de middelen die je gebruikt voor alle leden van je gemeenschap even goed? En in het geval van de grote platforms: hoe voorkom je dat Facebook, Google of Twitter de poortwachter wordt tussen jou en de andere leden van je gemeenschap?
Investeer in technologie waar jij de baas bent
Zelf stoeien we hier ook mee. We gebruiken Facebook en Twitter, maar we profileren mensen niet via advertenties en uploaden geen foto’s van mensen. Daarnaast investeren we in communicatiekanalen waar we wél de baas zijn: onze nieuwsbrief en onze mailgroepen. Onze nieuwsbrief hosten we zelf en gebruiken we om mensen updates te sturen over ons werk. Regelmatig krijgen we daar van lezers feedback op. Onze mailgroepen gebruiken we om contact te onderhouden met vrijwilligers en om vrijwilligers onderling aan elkaar te verbinden. Tot slot organiseren we offline bijeenkomsten.
Wees kritisch en blijf je ontwikkelen
Al deze middelen hebben voor- en nadelen, werken voor de één beter dan voor de ander, en in sommige gevallen sluit een bepaald middel misschien wel een hele groep mensen uit. Wij krijgen graag uit onze gemeenschap feedback op hoe, en met behulp van welke middelen, wij ons organiseren. En we horen heel graag welke middelen jij gebruikt en wat voor jouw gemeenschap wel en niet werkt. Stuur ons een mailtje of laat hieronder een reactie achter.