Cookie-regels massaal genegeerd: wet dreigt dode letter te worden
Uit onderzoek van de NOS blijkt dat meer dan 1300 websites jouw privacy te grabbel gooien en massaal de wet overtreden. Voorlopig komen ze hiermee weg, want gebrek aan handhaving dreigt van de wet een dode letter te maken.
Bezoek je de website van je zorgverzekeraar, nieuwswebsite of school? De kans is groot dat ondertussen jouw surfgedrag ongevraagd door bedrijven tot in detail in kaart wordt gebracht. Het onderzoekOnderzoek NOS naar tracking cookies van de NOS richt zich op het ongevraagd in kaart brengen van je surfgedrag via tracking cookiesOnze gastblogger legt hier uit wat tracking cookies zijn en hoe ze precies werken.. Dit zijn kleine bestandjes die tijdens je bezoek aan een website vaak door voor jouw onbekende bedrijven op je computer worden geplaatst. Hiermee kan je online gedrag gevolgd worden. Dit mag niet gedaan worden zonder toestemming van de bezoeker.
De mens als grondstof
De aanjager van deze praktijk is het huidige dominante verdienmodelOok wel 'surveillance capitalism' genoemd: jouw persoonlijke leven op steeds meer terreinen omzetten in verhandelbare data. Aan de hand daarvan hopen bedrijven en andere organisaties je gedrag nog beter te kunnen voorspellen en, uiteindelijk, te beïnvloeden.
Wij vinden dat je online actief moet kunnen zijn zonder dat je continue in kaart wordt gebracht, geanalyseerd of gestuurd. Daar zijn niet alleen goede regels voor nodig maar die regels moeten ook daadwerkelijk gehandhaafd worden.
Wet een dode letter?
Al jarenlang geldt de regel dat je dergelijke cookies alleen mag plaatsen nadat bezoekers hier toestemming voor geven. Dat is blijkbaar toch voor veel organisaties teveel gevraagd.
Het hele probleem zou natuurlijk het snelst uit de wereld zijn als websites ophouden met ons continu te stalken. Dan zijn we ook in één klap van al die irritante cookie-meldingen af. Want laten we eerlijk zijn, in de meeste gevallen is het onduidelijk waarmee je precies akkoord gaat of word je toestemming afgedwongenZo'n trackingmuur is om meerdere redenen problematisch via vervelende pop-ups. Van betekenisvolle toestemming is dan ook meestal geen sprake. En alternatievenDe New York Times stopte met ondoorzichtige advertentienetwerken voor de inzet van ondoorzichtige advertentienetwerken zijn er gewoon.
Het wordt hoog tijd dat de toezichthouders, de Autoriteit Persoonsgegevens en de Autoriteit Consument & Markt, ingrijpen. Zonder effectieve handhaving wordt de wettelijke bescherming van jouw privacy een dode letter.