Mijn wekelijkse Facebook WTF‽
Zuckerberg heeft weer een artikel geschreven waarin hij zijn ‘visie’ toelicht. Ditmaal over de consolidatie van Facebooks verschillende berichtenapps en hoe hij daarbij de berichten end-to-end wil versleutelen. We schreven er dit blogje over, maar er waren elders ook interessante analyses te vinden. Ben Thompson maakt heel mooi duidelijk dat dit een belofte is die Facebook makkelijk kan maken: het gaat namelijk niet ten koste hun verdienmodel en ze kunnen zichzelf hiermee differentiëren van andere techgiganten. Hij noemt zo'n positie trouwens een strategy credit wat ik een meesterlijke term vind: “an uncomplicated decision that makes a company look good relative to other companies who face much more significant trade-offs”. Ook wijst hij erop dat de focus op de privacy van berichten voor Facebook een manier kan zijn om de handen schoon te wassen van de desinformatie die via hun berichtenplatforms viraal blijft gaan. Sam Biddle is bij The Intercept straight out boos over de praatjes van Mark:
The unblogged truth, which Zuckerberg knows as well as anyone else, is that a “privacy-focused vision for social networking” looks nothing like Facebook; more to the point, it would resemble Facebook’s negative image. The company will wave its arms around this “announcement” and point to it whenever its next privacy screw-up occurs — likely sometime later today.
Ik ben inmiddels ook zo cynisch geworden dat ik zo'n verhaal als dat van Zuckerberg vooral zie als het indekken voor een volgend schandaal. Het zou me dan ook niets verbazen als we volgende week wéér iets afgrijselijks leren over gigant.