Politie waarschuwt voor Nextdoor, maar maakt er ook reclame voor
- 09 augustus 2019
- Foto: Ennio Dybeli (detail)
De politie in onder meer Gelderland en Groningen waarschuwt via social media voor buurtapp Nextdoor. Het platform hanteert dubieuze wervingspraktijken. Daarbij zet het persoonsgegevens van gebruikers in. Opmerkelijk, deze waarschuwing, want in andere regio's promoot de politie juist Nextdoor-projecten. Het onderstreept een punt dat wij al langer maken: de politie heeft geen social media-beleid, en dat is een probleem.
Nextdoor is een app waarmee buurtbewoners elkaar op de hoogte houden van wat er in de omgeving gebeurt. Ze kunnen verdachte situaties doorgeven, maar ook activiteiten organiseren. Het Amerikaanse bedrijf kan dan zoveel mogelijk data over zo veel mogelijk mensen verzamelen. Met die data verdienen zij hun geld. Voor dit soort praktijken gebruikt denker Shoshana Zuboff het begrip ‘surveillancekapitalismeSurveillancekapitalisme: Een parasitaire economie’.
Onaangename verrassing
Nextdoor heeft een bijzondere optie in haar voorwaarden staan. De naam van de gebruiker kan worden ingezet voor de promotie van de app. Diens buren kunnen een fysieke brief op de mat krijgen die namens hen was verzonden. Daarin worden de buren aangemoedigd om de app ook te gaan gebruiken. Aangezien vrijwel nooit iemand de gebruiksvoorwaarden leest, en het design nogal sturend wasDe Consumentenbond over het rumoer rond Nextdoor, zoals de Consumentenbond terecht concludeert, kwam dit voor veel gebruikers als een zeer onaangename verrassing. Media melden dat mensen aangifte hebben gedaan wegens identiteitsfraude. Sommige regionale politie-eenhedenGelderse politie waarschuwt voor buurtapp Nextdoor raden het gebruik nu actief af in berichten die ze op Twitter en Facebook plaatsen. (Want die platformen vertonen kennelijk geen problematisch gedrag?)
Politie-agenten poseren achter promotiemateriaal Nextdoor (Bron: website Nextdoor)
Hoezo?
Andere eenheden maken actief gebruik van Nextdoor. Agenten in Hendrik Ido Ambacht poseerden vrolijkGemeente, politie én buurtpreventie in Hendrik Ido Ambacht op Nextdoor voor communicatie met bewoners met een vlag van het bedrijf. De politie Den Haag heeft zelfs een ‘officiële paginaPolitie Den Haag op Nextdoor’ op de Nextdoor-website. Hoezo promoten zij producten van dubieuze Amerikaanse bedrijven die maar één doel hebben: zoveel mogelijk data over zoveel mogelijk burgers verzamelen om deze linksom of rechtsom te gelde te maken? En hebben de politie-eenheden die met Nextdoor werken ook gebruiksvoorwaarden geaccepteerd waarin staat dat uit naam van de gebruiker – de politie dus – uitnodigingen mogen worden verzonden aan mensen die nog geen Nextdoor-gebruiker zijn?
Geen beleid
De ene eenheid zegt dus: wees verstandig en gebruik Nextdoor niet. De andere zegt ondertussen: welkom op onze Nextdoor-pagina en sluit je aan. Het is iets waar we vaker tegenaan lopenGeblokkeerd door de politievlogger, mag dat?: de politie heeft geen consequent social media-beleid en lijkt eigenlijk maar wat te doen. Mogen ze kritische mensen blocken op Twitter, terwijl het kanaal ook wordt gebruikt voor communicatie als er storing is bij 112? Is het de rol van politiemensen om reclame te maken voor dataslurpende apps? Is het hun taak om platformen of apps af te raden? Welke platformen mogen ze zelf wel of niet gebruiken?
Van het kastje naar de muur
De politie doet serieus werk, en moet zichzelf serieus nemen in de communicatie met burgers. Bij het stellen van vragen om helderheid te krijgen, worden wij van het kastje naar de muur gestuurd. Het lijkt dat binnen het politieapparaat eigenlijk niemand weet waar hun keuzes op gebaseerd moeten zijn. Dit is onnodig en doet geen recht aan het belang van het werk van de politie. Het is tijd dat er een consequent en helder beleid wordt ontwikkeld, waarin het belang van onze vrijheid en privacy zwaar weegt.