Deze week kan de EU gepersonaliseerde advertenties aan banden leggen
Deze week stemmen alle leden van het Europees Parlement over de Digital Services ActLees hier onze visie op het rapport waarover gestemd wordt!, dé wet die online platformen regels moet opleggen. Het allerbelangrijkste: het giftige verdienmodel van grote online platformen dat op tracking advertenties gebaseerd is, moet worden beperkt. Lees in deze blog waarom.We ondertekenden dit statement over op tracking gebaseerde advertenties.
- 17 januari 2022
- Shapelined
Op tracking gebaseerde advertenties
Grote bedrijven als Google en Facebook traceren internetgebruikers. Dat is hun verdienmodel. Dat traceren doen zij op hun eigen websites (zoals WhatsApp en Instagram), maar ook op heel veel andere websites, door middel van cookies. Omdat je constant in de gaten wordt gehouden, kunnen deze bedrijven een heel specifiek profiel van jou vormen. Ze weten bijvoorbeeld dat je hebt gezocht naar symptomen van blaasontsteking, hoe vaak en hoe laat je berichtjes naar je nieuwe liefde stuurt en dat je vaak websites van advocaten bezoekt die gespecialiseerd zijn in echtscheidingen. Omdat deze bedrijven jou als enige overal (kunnen) volgen, hebben zij ook een monopolie op gegevens van internetgebruikers. Aan de hand van de over jou verzamelde informatie bepalen de platformen welke advertenties je te zien krijgt. Die advertenties kunnen heel doelgericht zijn, juist omdat ze zo veel informatie over je hebben. En adverteerders moeten de platformen flink betalen om toegang te krijgen tot alle data die zij over internetgebruikers hebben.
Dat is toch juist fijn?
Je zou kunnen zeggen dat gepersonaliseerde advertenties juist fijn zijn, alsof je een winkel in loopt met alleen maar kleren in jouw maat. Maar gepersonaliseerde advertentiesGepersonaliseerde advertenties kunnen zelfs een negatief effect hebben op onze mentale gezondheid. leiden tot discriminatie en manipulatie. Bovendien hebben we ook al gezien dat het ons publieke debat kan verstoren, en daarmee de democratie.
De algoritmen die bepalen wie wat te zien krijgt kunnen (onbedoeld) discrimineren. Onderscheid kan bewust gemaakt worden door een advertentie bijvoorbeeld te richten op mensen die in een bepaalde wijk wonen. Maar het kan ook zo zijn dat algoritmen onbedoeld onderscheid maken. Zo kan bijvoorbeeld een advertentie voor een baan of een huis minder vaak terecht komen bijLees hierover bijvoorbeeld dit onderzoek! mensen met een bepaalde huidskleur. Omdat die mensen volgens het algoritmen minder geneigd zijn om op de advertentie te klikken. Huidskleur is dan geen selectiecriteria, maar wel een onbedoeld gevolg van selectiecriteria zoals naam, postcodegebied en sociale klasse. Hierdoor leidt het verdienmodel van Big Tech tot discriminatie én houdt het discriminatie in stand in bijvoorbeeld de woning- en banenmarkt. En dat terwijl adverteerders daar soms niet eens bewust voor kiezen.
Wat je te zien krijgt, is dus gebaseerd op de belangen van Big Tech en hun adverteerders. En niet op jouw belangen.
Op tracking gebaseerde advertenties leiden ook tot manipulatie. Zonder dat wij het doorhebben wordt onze mening beïnvloed. Omdat de grote platformen zo veel over ons weten, weten ze ook hoe ze onze mening het beste kunnen beïnvloeden. Je kan dan bijvoorbeeld onvolledige of onjuiste informatie ontvangen. Een politieke partij kan jou bijvoorbeeld een advertentie tonen over hun klimaatbeleid, omdat ze weten dat jij daar veel mee bezig bent. Maar iemand anders krijgt van dezelfde politieke partijLees hier wat wij schreven over microtargeting door politieke partijen. een advertentie over hun woonbeleid, omdat ze weten dat diegene daar veel mee bezig is. Het kan dat jij het niet eens bent met het woonbeleid van die partij, maar die advertentie krijg je niet te zien. Want die past niet bij het profiel dat over jou is samengesteld.
Jij krijgt advertenties te zien waarvan de algoritmen van Big Tech denken dat het waarschijnlijk is dat je daarop klikt. Wat je te zien krijgt is dus gebaseerd op de belangen van Big Tech en hun adverteerders. En niet op jouw belangen. Jou wordt niet verteld dat je slechts een, voor Big Tech gunstige, selectie van alle advertenties te zien krijgt. Dat betekent dat je niet breed geïnformeerd bent en dat iedereen andere informatie te zien krijgt. Zo is niet iedereen hetzelfde geïnformeerd en komen we in filter bubbels terecht. Het wordt daardoor steeds moeilijker om een publiek debat te voeren. En dat publieke debat is juist essentieel voor een democratische samenleving.
Alleen dan worden wij niet beïnvloed om bepaalde dingen te vinden, kopen en geloven zonder dat we doorhebben dat we daartoe bewogen worden.
De oplossing
Het is nu wel duidelijk dat het huidige verdienmodel van grote online platformen, op tracking gebaseerde advertenties, meer slecht dan goed brengt. De oplossing voor alle problemen die dit met zich meebrengt is een wettelijk verbod op deze manier van adverteren. Dat zou simpelweg betekenen dat online platformen internetgebruikers niet meer mogen profileren en traceren. En dus dat de advertenties die we te zien krijgen niet gebaseerd zijn op profilering en tracking. Op die manier zien we meer gevarieerde informatie en kunnen algoritmen niet (onbedoeld) discrimineren. Alleen dan worden wij niet beïnvloed om bepaalde dingen te vinden, kopen en geloven zonder dat we doorhebben dat we daartoe bewogen worden.
Voor MKB's is online adverteren onmisbaar, maar op tracking gebaseerde advertenties zijn dat niet.
En het MKB dan?
De lobby van Big TechLees hier over de dominantie van de lobby van Big Tech. probeert beleidsmakers ervan te overtuigen dat op tracking gebaseerde advertenties juist goed zijn. Voor middelkleine bedrijven (MKB) zou deze advertentiemarkt namelijk onmisbaar zijn. Zonder gepersonaliseerde advertenties zouden, volgens Facebook en Google, kleine ondernemingen niet effectief tot hun klanten kunnen komen. Dat is natuurlijk niet waar. Voor MKB's is online adverteren onmisbaar, maar op tracking gebaseerde advertenties zijn dat niet.
In het tijdperk voor dit giftige verdienmodel bestonden er namelijk ook al MKB's die adverteerden zonder profilering. Er zijn tal van alternatieven voor op tracking gebaseerde advertenties. Zoals contextuele advertenties. Dan krijg je een advertentie voor games als je naar een video over gaming kijkt, een advertentie voor hondenvoer als je op een site voor hondeneigenaren kijkt en een advertentie voor skibrillen als je zoekt naar de weersverwachting in de Alpen. Er zijn dus genoeg manieren voor adverteerders om te adverteren zonder onze mensenrechten te schenden.
Europarlementariërs moeten voor ons kiezen!
Deze week kunnen Europarlementariërs het juiste doen en onze mensenrechten verkiezen boven de financiële belangen van techgiganten.Zie in dit kader ook de platform power campaign! Ze kunnen stemmen op de wetswijzigingen op de Digital Services Act waarmee de ondergang van gepersonaliseerde advertenties wordt ingezet. Zoals dat gepersonaliseerde advertenties gebaseerd op etnische afkomst, politieke mening, religie, gezondheid of seksuele voorkeur van de ontvanger van de advertentie verboden worden.
De Digital Services Act is dé kans voor Europarlementariërs om ons te behoeden voor discriminatie, manipulatie en een verstoring van onze democratie. Wij sporen Europarlementariërs dan ook aan om voor amendementen te stemmen die het gebruik van gepersonaliseerde advertenties beperken, voor een democratischer en eerlijker internetlandschap.