7 nieuwe regels die de marktmacht van grote platformen moeten tegen gaan
- 10 november 2022
- Janita Sumeiko
Begin 2024 gaat de Digital Markets Act (DMA) gelden. Dat betekent dat er heel veel nieuwe regels komen die van invloed zijn op ons online communicatielandschap. De wet moet de marktmacht van hele grote platformen, poortwachters, in bedwang houden. Wij lazen de uiteindelijke tekst en zetten 7 regels op een rijtje die straks ten goede gaan veranderen.
1. Interoperabiliteit
Apps van poortwachters waarmee je berichten stuurt moeten ervoor zorgen dat hun basisfuncties interoperabel zijn met berichtenapps van andere aanbieders. Dat betekent dat een app als WhatsApp ervoor moet zorgen dat gebruikers van andere berichtenapps berichten kunnen sturen naar, en ontvangen van, gebruikers van WhatsApp. Dat is fantastisch, want dan kan je dus een berichtenapp zoeken die bij jou past. Zo kun je blijven communiceren met je vrienden, familie en collega's, óók als zij andere apps gebruiken! En het veiligheidsniveau van de poortwachter (in veel gevallen end to end encryptie) moet hetzelfde zijn voor alle interoperabele diensten.
2. Poortwachters die vragen worden overgeslagen
Alleen wanneer een poortwachter toestemming heeft van een eindgebruiker, mag hij persoonsgegevens van die eindgebruiker verwerken en combineren voor online advertenties. Wanneer de eindgebruiker toestemming weigert, mag de poortwachter het jaar erna niet opnieuw om toestemming vragen. Dus niet elke dag weer een nieuwe pop up!
3. Alles in één wordt verleden tijd
Gebruikers hoeven geen gebruik te maken van bepaalde diensten van de poortwachter zoals een identificatiedienst of betalingsdienst. Ook moet de poortwachter het mogelijk maken voor gebruikers om makkelijk apps op het besturingssysteem van de poortwachter te verwijderen. Dus de pre-geïnstalleerde apps op je telefoon kunnen er straks gewoon van af, om ruimte te maken voor apps die je echt wil gebruiken.
4. Zakelijke gebruikers kunnen concurreren
Ook zakelijke gebruikers profiteren van de DMA. Zo moet het voor hen mogelijk zijn om hun producten of diensten op andere plekken (sites) aan te bieden tegen andere voorwaarden. De poortwachter mag hen daarin niet belemmeren. Dus een hotel mag een overnachting op hun eigen website goedkoper maken dan op een boekingswebsite.
5. Standaardinstellingen aanpassen
Gebruikers moeten makkelijk de standaardinstellingen op het besturingssysteem, de virtuele assistent en de browser kunnen aanpassen. De poortwachter moet hen zelfs bij hun eerste gebruik erop wijzen dat er gekozen kan worden uit een lijst met belangrijkste beschikbare zoekmachines, virtuele assistent en browser. Zo zitten we minder vast aan een machtsmonopolie van één bedrijf, maar kunnen we zowaar keuzes maken!
6. Alternatieve apps en appstores
Poortwachters moeten het mogelijk maken om alternatieve apps en appstores te installeren en gebruiken. En het moet makkelijk zijn om die als standaard in te stellen. Dat is fijn, en betekent dat als je straks een telefoon koopt van een poortwachter, je niet meer ook de (standaard) apps en appstore van diezelfde poortwachter hoeft te gebruiken. Dat kan je straks allemaal aanpassen naar jouw voorkeur!
7. Geen voorrang
In rangschikkingen mag de poortwachter door hem zelf aangeboden diensten en producten geen betere behandeling geven ten opzichte van soortgelijke diensten of producten. Dus als je op een zoekmachine naar een e-mailprovider zoekt, mag het niet zo zijn dat de e-mailprovider van die zoekmachine altijd bovenaan staat. Zo krijgen andere, kleinere platformen ook een kans om te concurreren. En worden wij minder gemanipuleerd om voor diensten of producten van de grote techbedrijven te kiezen.