Een stapje dichterbij een vrij internet zonder illegale cookie-meldingen
- 13 maart 2024
Het Hof van Justitie van de Europese Unie oordeelde afgelopen week dat IAB Europe volgens de AVG verwerkingsverantwoordelijke is voor het zogenoemde ‘Transparancy and Consent Framework’. Dat zijn de pop-ups die op veel websites worden ingezet om toestemming te vragen voor het plaatsen van cookies. Deze uitspraak vinden we goed nieuws!
In strijd met de AVG
De uitspraak van het Europese Hof betekent dat IAB Europe zich aan de verplichtingen van de AVG moet houden en deze verantwoordelijkheid niet op iemand anders kan afschuiven. In een rechtszaak die we samen met Enforce, Panoptykon Foundation, Ligue de Droits Humains, dr. Jeff Ausloos en dr. Pierre de Witte aanspanden, werd eerder door IAB Europe ontkent dat ze verwerkingsverantwoordelijke is volgens de AVG. Maar de rechter heeft nu dus bevestigd dat het bedrijf dat wel degelijk is.
Dit is heel belangrijk, want IAB Europe is een grote uitbater van het online advertentiesysteem en overtreedt daarmee de AVG op allerlei fronten. Google, Amazon, Microsoft, TikTok en honderden andere op tracking gebaseerde online advertentiebedrijven zijn afhankelijk van het systeem van IAB Europe. Europese privacy toezichthouders hebben eerder ook al aangegeven dat dit systeem in strijd is met de AVG.
"Het mag niet meer zo zijn dat bedrijven verdienen aan het schenden van de privacy van burgers en dan ook nog beweren geen verantwoordelijkheid te dragen."
Online tracking is onhoudbaar
De uitspraak laat ook zien wat wij al langer zeggen, namelijk dat dit online tracking systeem onhoudbaar is. Mensen worden op grote schaal online gevolgd en geprofileerd, zodat gerichte en persoonsgebonden advertenties aangeboden kunnen worden. Ten koste van de privacy van mensen verdient IAB Europe hier veel geld mee. Daarbij wordt op een manipulatieve manier om toestemming voor de verwerking van persoonsgegevens gevraagd die niet overeenkomt met de vereisten van de AVG. Vaak is het namelijk niet duidelijk waar je precies toestemming voor geeft of hoe je die toestemming weer kunt intrekken. Daarnaast wordt het mensen vaak ook moeilijker gemaakt om te weigeren, omdat het meer clicks, tijd en aandacht vraagt om cookies af te wijzen.
Wat ons betreft moet het advertentie- en volgsysteem dus op de schop. Een goed alternatief zijn contextuele advertenties. Daarmee kan alsnog gericht geadverteerd worden aan mensen die geïnteresseerd zijn in een bepaald product, maar zonder dat er gebruik wordt gemaakt van gevoelige en persoonlijke gegevens. Denk bijvoorbeeld aan een bouwmarkt die tegelaanbiedingen laat zien, wanneer je een video opzoekt over hoe je moet voegen.
Op naar een gezond advertentie landschap!
We zijn blij met de uitspraak, want het mag niet meer zo zijn dat bedrijven verdienen aan het schenden van de privacy van burgers en dan ook nog beweren geen verantwoordelijkheid te dragen. Wij hopen dat IAB Europe en adverteerders dat ook gaan inzien. Met deze uitspraak zijn we in ieder geval weer een stapje dichterbij een vrij internet zonder illegale cookie-meldingen. Op naar een gezond advertentie landschap!