Hoera: LinkedIn beperkt advertentietargeting na onze klacht
- 10 juni 2024
Goed nieuws: LinkedIn heeft de targeting van advertenties op basis van persoonlijke gevoelige gegevens van gebruikers op haar platform afgeschaft! Dit deed het platform nadat wij daarover een klacht indienden.
Onze klacht
In februari dienden we samen met European Digital Rights (EDRi), Gesellschaft für Freiheitsrechte (GFF) en Global Witness een klacht in bij de Europese Commissie op basis van de Digital Services ActLees hier meer over onze klacht. In die wet staat dat gevoelige gegevens, zoals seksuele geaardheid, politieke opvattingen of etnische afkomst, geen invloed mogen hebben op de advertenties je te zien krijgt op een platform. Uit ons onderzoek bleek dat het op LinkedIn nog wél mogelijk was om op zulke gegevens advertenties te richten. Adverteerders konden namelijk advertenties richten op LinkedIn groepsnamen. Zulke groepsnamen bevatten soms gevoelige gegevens, denk aan groepen van politieke partijen, religies of LGBTQIA+-groepen. Onze positie is helder: deze manier van gericht adverteren is verboden. Gelukkig nam de Europese Commissie de klacht serieus, en stuurde LinkedIn een maand later al een verzoek om informatie.
Met resultaat
Afgelopen week kwam het verlossende woord: LinkedIn stopt in de EU met de mogelijkheid om advertenties te richten op groepen, naar aanleiding van onze klacht. Volgens ons is dat een grote privacy overwinning. De veranderingen die LinkedIn heeft doorgevoerd zullen mensen beter beschermen tegen gerichte discriminatie op basis van hun gevoelige kenmerken. Deze ontwikkelingen tonen daarnaast aan dat de Digital Services Act, de nieuwe platformwet, werkt en gehandhaafd wordt. Daarnaast onderstreept deze overwinning de cruciale rol van maatschappelijke organisaties in het ter verantwoording roepen van Big Tech.
Achtergrond
LinkedIn is een steeds grotere speler in online reclame, zowel wereldwijd als in Europa. De advertentie-inkomsten zijn de afgelopen jaren gegroeid en zullen naar voorspelling alleen nog maar meer groeien.
Op tracking gebaseerde advertenties creëren een alomtegenwoordig systeem van surveillance en profilering op het hele internet. Doordat het profileren en volgen van mensen online vaak onzichtbaar is, zijn mensen niet in staat om hun fundamentele rechten uit te oefenen en zinvol bezwaar te maken tegen het feit dat ze worden gecontroleerd, getarget en gemanipuleerd door de advertentie-industrie.
Toch stelt deze industrie winst boven de privacy van mensen. Hoewel het voor de meeste mensen onmogelijk is om controle uit te oefenen over welke gegevens worden verzameld en door wie, heeft het een directe impact op wat gebruikers online te zien krijgen. Door de controle te verliezen over de inhoud die mensen zien, wordt hun vrijheid van informatie en meningsuiting direct beperkt, en worden discriminerende praktijken door adverteerders mogelijk.