Succes! Kabinet geeft geen steun aan EU voorstel dat encryptie ondermijnt
- 01 oktober 2024
Nederland zal niet instemmen met een Europees wetsvoorstel dat de vertrouwelijkheid van communicatie zou ondermijnen. Onder meer omdat het, volgens de AIVD, een te groot risico oplevert voor onze digitale veiligheid. Dat is fantastisch nieuws. In ieder geval: voor nu.
Kabinet steunt vergaand EU-voorstel niet
Zo. Het hoge woord is eruitBrief regering: "Positie Nederland ten aanzien van de CSAM-Verordening": “Het kabinet heeft [...] besloten om zich te onthouden van het innemen van een positie en dit actief kenbaar te maken. Nederland zal daarmee worden gerekend tot de landen die de algemene oriëntatie [van de Raad] niet steunen.”
Dat is fantastisch nieuws. Want het voorstel in kwestie, de CSAM-verordening, zouden autoriteiten een platform zoals WhatsApp of Signal kunnen dwingen mee te lezen met alle berichtjes van al hun gebruikers. Zeer problematisch, omdat het ongerichte surveillance is en omdat het de vertrouwelijkheid van communicatie ondermijnt door de bescherming die encryptie ons biedt, te omzeilen.
Omdat Nederland zich zal onthouden (en dat actief uitdraagt) is het zeer waarschijnlijk dat de zogenaamde blocking minority in stand blijft. Dat zou betekenen dat in Europa opnieuw geen overeenstemming tussen de regeringen van de lidstaten (in “de Raad”) bereikt wordt. Voor nu is dat goed nieuws.
Enorme risico voor digitale weerbaarheid
Met de brief aan de Tweede Kamer waarmee het kabinet haar besluit bekend maakt, is ook een beslisnotaIn de nota vind je enige achtergrond bij de beslissing openbaar gemaakt. Dat is de notitie die de minister gebruikt om een besluit te nemen. Daarin staat ook onder meer:
De AIVD waarschuwt dat ‘het introduceren van een scan applicatie op elke mobiele telefoon met een daarbij horende infrastructuur van beheersystemen een uiterst omvangrijk en complex systeem oplevert. Dit complexe systeem heeft daarbij toegang tot een grote hoeveelheid mobiele devices en de persoonlijke gegevens daarop. Dit resulteert uiteindelijk in een situatie waarvan de AIVD de risico's voor de digitale weerbaarheid te groot acht.’
Deze analyse onderstreept precies waarom het belangrijk is dat het kabinet niet alleenWij riepen, samen met anderen, het kabinet eerder al op zo'n zorguldige afweging te maken het opsporingsbelang meeneemt in haar beslissing, maar ook fundamentele rechten en cybersecurity. We zullen de nota snel in detail analyseren en als nodig, extra actie ondernemen.
En nu?
De voorgestelde route, namelijk het grootschalig monitoren van onze communicatie, is dus een doodlopende weg. We doen daarom een beroep op beleidsmakers: ga terug naar de tekentafelNu doen wat nodig is en zet in op preventie:
En wat was ook alweer het oorspronkelijke doel van het voorstel? Je zou het bijna vergeten met al dat politieke gekonkel. Precies: het beschermen van kinderen en jongeren tegen seksueel misbruik op het internet. Dat is een nobel doel. Het is belangrijk dat we dat schokkende probleem serieus nemen. Daar is iedereen het over eens. De vraag is vooral: hoe?
Laten we wel wezen: kwetsbare kinderen en jongeren hebben niets aan beleidsmakers die blijven kibbelen over een onmogelijk compromis in een patstelling over een uiterst controversieel wetsvoorstel. Om hen echt te helpen: laat dit belachelijke wetsvoorstel vallen, ga terug naar de tekentafel en kom met een voorstel voor bewezen effectieve en juridisch houdbare maatregelen, zonder de veiligheid van elke internetgebruiker te ondermijnen.