Facebook maakt alles beter – voor zichzelf
Facebook is bijzonder goed in het presenteren van wijzigingen in haar beleid. Op de een of andere manier weten ze elke verandering zo te verwoorden dat jouw leven er alleen maar nóg beter van wordt. Zo kondigt een enthousiaste Jake Brill (what’s in a name) vandaag de nieuwste innovatie van Facebook aan: voortaan heb je én betere advertenties én meer controle. Maar wat zeggen ze nou echt?
Eerst een stapje terug. Facebook maakte vorige week bekend dat berichten van nieuwe gebruikers standaard alleen worden gedeeld met vrienden. Nou ja: en met Facebook zelf natuurlijk. Daarnaast kun je voortaan met je Facebook-account anoniem inloggen op andere websites. Nou ja anoniem: Facebook zelf ziet het nog wel natuurlijk.
Vandaag komt daar het nieuws bij dat Facebook je ook advertenties gaat tonen op basis van websites die je bezoekt en apps die je gebruikt. Want, in de woorden van Jake:
“We’re always trying to show you ads that you find relevant or interesting.”
Uhm, bedankt Jake. Wat hij eigenlijk bedoelt is dit: “Hoe relevanter een advertentie voor jou is, hoe groter de kans dat jij op die advertentie klikt en hoe meer de adverteerder ons betaalt om die advertentie te mogen tonen. Dus willen we graag zo veel mogelijk van je weten.”
Gelukkig is er een opt-out voor gebruikers die geen zin hebben om Facebook nog meer data te voeren. Facebook zegt daarover:
” You can opt out of this type of ad targeting in your web browser using the industry-standard Digital Advertising Alliance opt out, and on your mobile devices using the controls that iOS and Android provide.”
Wat ze dus eigenlijk zeggen is: “Bij ons is het onmogelijk om dit te weigeren. Als je dit niet wilt, moet je een cookie laten plaatsen door een website die is gemaakt door de advertentie-industrie en waarschijnlijk eeuwig in ‘Beta’ zal blijven. Oh en op je telefoon moet je zelf maar even met de instellingen gaan klooien.”
Tot slot geeft Facebook je meer controle over de advertenties die je ziet. Je kunt voor elke advertentie bekijken waarom je die te zien krijgt en aangeven dat een bepaalde interesse niet klopt of dat je geen advertenties van een specifieke adverteerder wilt zien. Zoals Jake het zegt:
“And now, you can make adjustments to the types of ads you see.”
Met andere woorden: “We zetten je graag aan het werk. Voortaan kun je ons nog makkelijker zélf vertellen wat je interesses zijn, voor het geval we dat nog niet op basis van je berichten en surfgedrag hadden uitgevonden.”
Kortom: vertrouw niet op Facebook als het aankomt op het beschermen van je privacy. Wil je je surfgedrag en interesses liever voor jezelf houden? Kijk dan in onze toolbox hoe je dat het beste kunt doen.