De week in 358 woorden
- 01 november 2014
We snappen het: je tijd is beperkt. Geld moet worden verdiend en de interwebs zijn groot. Niet elke tweet wordt gezien, niet elke blog wordt gelezen. En er is meer in de wereld: Street-view-kunst, een oneindig loopend Daft-Punknummer, een browserversie van Windows 93… Daarom een stukje service van ons naar jou toe: alles wat je deze week had moeten weten over internetvrijheid in 358 woorden.
Deze week:
- …hebben we hard gewerkt aan de organisatie van de tiende Big Brother Awards. De komende weken ga je daar veel meer over horen. Als je er zeker bij wilt zijn: je kunt alvast je kaartje kopen!
- …waren we bij Holland Strikes Back, een conferentie over cyber security. Dick Schoof, Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid, herhaalde in zijn keynote de oproep om content te filteren, blokkeren of te verwijderen – een oproep waar wij het totaal niet mee eens zijn.
- …mochten we spreken op De Impact van Open, een seminar over de positie van de burger in de informatiemaatschappij. Bits of Freedom was een van de organisatoren en Hans de Zwart gaf een presentatie. Een verslag van de dag vind je hier.
Het nieuws van de week:
Het was een goede week voor Nederlandse internet-startups! Krantenkiosk Blendle kreeg een vette investering, net als uitleenplatform Peerby en de online dienst Nimbuzz verkocht 70% van haar aandelen. Super tof dat Nederlandse innovatieve startups het wereldwijd goed doen. Nog toffer zou het zijn als Nederlandse bedrijven ook voorop lopen op het gebied van privacy by design, dataminimalisatie en andere manieren om de vrijheid van hun gebruikers te bevorderen.
Toetje: 3 if-I-were-you-I-would-reads
- Een fantastisch verhaal in Wired over de mensen die ervoor zorgen dat jij geen porno of geweld in je Facebook-timeline te zien krijgt. Op de Filipijnen verwerken zalen vol content moderators een continue stroom aan verboden beelden.
- Hoe onveiliger de wereld lijkt te worden, hoe kritischer we het debat over veiligheidsmaatregelen moeten voeren. Onderzoeker Constant Hijzen maakt een interessant en zeer terecht punt op De Correspondent.
- We dachten ooit dat het internet mensen in beweging zou brengen en zou activeren, maar we blijken opnieuw liever als passieve couch-potatoes content te consumeren. Althans, dat schrijft John Naughton op The Guardian.