Google trackt changes op eigen privacybeleid
De tekst waarin bedrijven beschrijven hoe ze met je gegevens omgaan komen in twee smaken: lang en erg lang. Een ander kenmerk: dat beleid verandert nog wel eens. En bij elke verandering zou je die hele tekst moeten doorakkeren. Dat moet makkelijker kunnen, zo dacht Google.
We wilden eigenlijk iets schrijven over de nieuwe melding over haar privacybeleid die Google je nu soms toont. Google moet die melding laten zien na op de vingers te zijn getikt door het College Bescherming Persoonsgegevens. Dat oordeelde eerder dat Google de wet overtrad door gegevens over gebruikers te verzamelen, zonder daarover heel helder te zijn en zonder daarvoor vooraf toestemming aan die gebruikers te vragen.
Die melding hebben we eerder deze week langs zien komen, maar kunnen we nu helaas niet meer terugvinden. Als jij die melding een dezer dagen nog eens tegenkomt, stuur je ons dan een schermafdruk? Daar komen we dus op een later moment wellicht nog eens op terug. Maar in onze zoektocht kwamen we wél iets anders tegen waarvan het hart van de nerd in ons woest hard ging kloppen.
Google maakt blijkbaar zelf sinds een tijdje, wat nerds noemen, “een diff” op de tekst waarin zij haar privacybeleid beschrijft. Dat laat zich makkelijker uitleggen aan de hand van een schermafdruk van die diff:
Het is alsof Google track changes heeft aangezet. Je kunt gemakkelijk zien wat er is veranderd per versie. Alle rode tekst is in de nieuwe versie verwijderd, de groene tekst is dat wat juist is toegevoegd. Het grote voordeel is dat als je de tekst één keer hebt gelezen, je niet bij elke nieuwe versie van de tekst meteen weer de hele tekst moet doorlopen, op zoek naar die ene verandering.
We realiseren ons overigens natuurlijk ook dat dit niets zegt over de leesbaarheid van de tekst zelf. Of in welke mate de tekst een goede weerslag is van wat Google nou echt doet met jouw gegevens. Dat neemt niet weg dat deze aanvulling een mooie stap is in het leesbaarder maken van die lange, lange teksten.
We zouden Bits of Freedom niet zijn als we niet nog een verbetersuggestie hadden: het zou mooi zijn als je als gebruiker kunt aangeven welke versies je met elkaar zou willen vergelijken. Op die manier kun je gemakkelijk beoordelen hoe het beleid van Google door de jaren is veranderd.
Hopelijk volgen andere bedrijven Google. Tenminste, op dit punt. Want, weet jij hoe de tekst van het beleid van Facebook er uitzag voor 30 januari 2015?