Hoe ziet Exterion de toekomst?
- 11 september 2017
Het bedrijf achter de camera's in de billboards op de grote treinstations, zet de camera's uit. Dat is mooi, maar we zijn vooral benieuwd naar Exterion's idee over wat komen gaat.
Geen communicatie is ook communicatie
De NOS schrijftHet nieuwsbericht waarin gemeld wordt dat de camera's in de billboards even uit staan dat het bedrijf zegt “niet goed gecommuniceerd te hebben.” Wij gaan een stap verder: Exterion heeft helemaal niet gecommuniceerdTracking op stations: de NS stond erbij en keek ernaar. Blijkbaar vindt Exterion je alleen interessant om beter advertenties op je te kunnen targetten. De enige reden dat een treinreiziger nu van het bestaan van deze camera’s afweet is door een tweet van een oplettende forens. En ja, Exterion had natuurlijk zelf ook wel kunnen bedenken dat het plaatsen van zulke camera’s zonder voorbijgangers daarover iets te vertellen, mensen een unheimisch gevoel geeft.
En over een maand?
Dat die camera’s nu uitgezet zijn is fijn – al moeten we daarbij blind vertrouwen op de blauwe ogen van Exterion. Want je kunt niet zien of de camera’s uit- of aanstaan. Wij zijn vooral benieuwd naar wat er over een maandje gebeurt. Het moment waarop de “ontstane commotie” is weggeëbd en de lastige vragen van de Autoriteit Persoonsgegevens zijn beantwoord. Worden de camera’s dan weer stilletjes aangezet? Of gebeurt dat nadat de billboards zijn voorzien van een klein stickertje waarin met onduidelijke informatie subtiel gewezen wordt op de aanwezigheid van de camera’s?
Het onmogelijke wordt mogelijk
Maar we zijn misschien nog wel nieuwsgieriger naar Exterion’s blik verder in de toekomst. De ontwikkeling van technologie haalt steeds vaker het onmenselijke binnen het handbereikAls de mens het onmenselijke kan: niet alles dat kan moet ook kunnen. van de mens en dus is de vraag: waar ligt voor Exterion eigenlijk precies de grens? Wat als technologie het onmogelijke mogelijk maakt? Hoe denkt Exterion over het volgen van een individu? Wanneer zit het bedrijf de passant te dicht op de huid? Wat als het bedrijf goedkoop gezichtsherkenning kan inkopen? Hoe denken de beleidsmakers van Exterion over het profileren van reizigers? En over gepersonaliseerde reclames, waarbij niemand de reclame te zien krijgt die de ander ziet en die de persoonlijke zwaktes van reizigers tot het maximale uitbuit?
De toekomst van het billboard
Fijn om te lezen dat de camera’s even niet meer meekijken. Ook fijn om te zien dat Exterion zich realiseert “niet goed genoeg gecommuniceerd” te hebben. Maar de communicatie van vandaag is nog lang niet voldoende. Het wordt tijd dat Exterion vertelt hoe ze de toekomst van haar billboards - en jouw vrijheid - ziet.