Telt jouw privacy nog voor Google?
Eind januari kondigde Google haar nieuwe privacybeleid aan, dat per 1 maart 2012 in moet gaan. Het nieuwe beleid is een sterke versimpeling van de huidige regels, maar betekent ook dat gegevens van verschillende Googlediensten voortaan gecombineerd kunnen worden. Mag Google haar voorwaarden eigenlijk wel op deze manier aanpassen? En wat betekent dat voor jouw privacy?
Wat gaat er gebeuren?
Google gaat per 1 maart gegevens van gebruikers voor verschillende Googlediensten met elkaar combineren. Hierdoor krijgt Google een veel completer beeld van wie je bent, waar je bent, wat je leuk vindt en met wie je contact hebt. Deze move van Google lijkt lijnrecht in te gaan tegen de plannen die de Europese Commissie vorige week heeft gepresenteerd en waarover wij eerder schreven. Ook lijkt het voornemen in strijd met de privacyregels die nu gelden. Daarin wordt bepaald dat informatie alleen voor duidelijke en precies bepaalde doelen mag worden verzameld. Ook mag informatie alleen worden gekoppeld als jouw privacy niet belangrijker is dan het belang van Google bij het koppelen. Hecht Google wel genoeg waarde aan jouw privacy door zonder jouw toestemming al je gegevens met elkaar te combineren? En is het wel duidelijk genoeg waarvoor ze dat doet en aan wie ze je gegevens verstrekt? Het nieuwe privacybeleid blinkt in ieder geval niet uit in duidelijkheid. Het staat vol met vage en brede omschrijvingen, die zorgen voor een onduidelijk beeld van wat Google precies gaat doen met jouw informatie.
Kamervragen en onderzoek CBP
Het College bescherming persoonsgegevens heeft aangekondigd onderzoek te zullen gaan doen naar de plannen van Google. Ook toezichthouders in Frankrijk en Ierland gaan naar de voorwaarden kijken. Verder heeft ook D’66 Kamervragen gesteld aan minister Verhagen. Daarin vragen ze of het is wettelijk is toegestaan om zo veel informatie te verzamelen zonder toestemming van gebruikers. Ook vraagt de Kamer specifiek wat de wettelijke beperkingen zijn voor het verzamelen en combineren van gegevens uit verschillende databases. Het is dus maar zeer de vraag of Google per 1 maart de geplande wijzigingen door kan voeren.
Wat ga je hiervan merken?
Het nieuwe privacybeleid gaat gelden voor meer dan zestig Googlediensten, waaronder Gmail, YouTube, Calendar, Docs, Google+, Google Search en Google Maps. Google combineert straks je accountgegevens (zoals je naam, telefoonnummer en andere direct identificeerbare data) met locatiegegevens (wanneer was je waar), de inhoud van je e-mails, inhoud van je Docs, je Calendar-afspraken en je Youtube-account. Ook gegevens van je smartphone (telefoonnummers, duur en datum van gesprekken) en informatie over je hardware worden opgeslagen.
Door het koppelen van databases kan Google je bijvoorbeeld herinneren dat je over een uur een afspraak hebt in Rotterdam (opgeslagen in Google Calendar) als blijkt dat je nog in een Amsterdams café zit (uit je gebruik van een Googledienst waarbij je locatie wordt opgeslagen, zoals Google Maps). Daarnaast zullen de advertenties die je ziet in Google Search niet alleen zijn afgestemd op je zoekgedrag, maar ook op de inhoud van de e-mails die je hebt verstuurd in Gmail. Ook kan Google informatie van je openbare profiel (zoals je naam en foto) delen met andere Google-gebruikers die je e-mailadres al hebben. Dit soort nieuwe features zijn het logische gevolg van de koppelingen die achter de schermen plaatsvinden.
Completer beeld
Door deze gegevens te combineren met je zoekgeschiedenis en klikgedrag ontstaat een compleet beeld van wat je doet online. Dat beeld zal in veel gevallen direct terug te herleiden zijn tot jouw persoon. Dit betekent dat als Google jou beter kan benaderen met advertenties, omdat alle diensten van Google onderdeel uitmaken van één dataset.
Geen keuze, geen opt-out
De inbreuk op je privacy wordt compleet omdat je niet af kunt zien van het koppelen van je gegevens. Google heeft verklaard dat er opt-out mogelijkheden zijn, maar bedoelt de mogelijkheden om bijvoorbeeld geen cookies meer te accepteren, of geen gepersonaliseerde advertenties meer te zien. Dat betekent dat je niet de keuze hebt om het koppelen van jouw gegevens uit de verschillende databases tegen te houden. Hou deze site in de gaten om binnenkort te lezen wat dan nog jouw concrete keuzes zijn.
Update: de Europese toezichthouders op het gebied van privacy hebben aangekondigd een onderzoek in te zullen stellen naar de gevolgen van Googles nieuwe privacybeleid. Ze vragen Google daarom om de invoering van het nieuwe beleid uit te stellen. Google heeft in een reactie laten weten de datum van ingang niet aan te passen, omdat de autoriteiten al eerder op de hoogte waren gesteld van de wijzigingen en er toen geen ‘substantiële’ bedenkingen zijn geuit.