Comments over privacybeleid zetten Facebook voor het blok
Lof voor onze vrienden van Europe vs. Facebook! Met de meer dan 7.000 comments van gebruikers steken zij een stokje voor de aangekondigde wijziging van Facebook’s omstreden privacybeleid. En dat op het moment dat het sociale netwerk zijn langverwachte beursgang heeft gemaakt.
Op 11 mei 2012 publiceerde Facebook de voorgenomen wijzigingen van haar “Data Use Policy” (in gewoon Nederlands: privacybeleid). Deze wijzigingen werden ingegeven door onder meer de oproep van Europe vs. Facebook aan Facebook om gebruikers voldoende betekenisvolle informatie te verschaffen over wat er met hun gegevens gebeurt, zoals Europese regelgeving vereist. Zie ook onze eerdere blog hierover.
Volgens Europe vs. Facebook zijn de wijzigingen die Facebook nu voorstelt onvoldoende antwoord op die oproep en vooral een nieuwe poging van Facebook om haar macht verder versterken:
“What is especially frightening is, that Facebook is now claiming that it is the “controller “of all our data and personal profiles. This section means that the users lose all their legal rights to manipulate their data or their personal profile. Until now most experts believed that the users are the controller of their profiles. This might change now…”
Europe vs. Facebook steekt daarom een slim stokje voor die wijzigingen. Via de actie our-policy.org riep ze meer dan 7.000 gebruikers op de volgende comment ónder de Data Use Policy te plaatsen:
“I oppose the changes and want a vote about the demands on www.our-policy.org”.
Want: met meer dan 7.000 comments over een wijziging moet over de wijziging worden gestemd, zo bepaalt het policybeleid van Facebook. En die regel zet Facebook nu goed voor het blok. Our-policy.org heeft in Duitsland namelijk in meer dan 28.000 en in het Verenigd Koninkrijk in meer dan 7.000 comments geresulteerd.
Aan zo veel druk kan Facebook niet ontsnappen, zou je denken. Of wel? Nu het bedrijf rekening moet houden met aandeelhouders is de algemene verwachting dat ze snel nieuwe manieren gaat verzinnen om meer geld te verdienen aan haar gebruikers. Zo zou het nieuwe privacybeleid de weg vrij maken om ook buiten Facebook advertenties te kunnen aanbieden. Facebook heeft er dus alle belang bij om de nieuwe regels ingevoerd te zien worden. We wachten met spanning op haar reactie.