Systeem online reclame in strijd met privacywetgeving
De manier waarop online reclame wordt verkocht moet na een uitspraak van de Belgische toezichthouder drastisch op de schop. Dat bleek vandaag uit een uitspraak van de Belgische Gegevensbeschermingsautoriteit (GBA) in een zaak die door de Nederlandse burgerrechtenbeweging Bits of Freedom was aangespannen.
De brancheorganisatie van adverteerders (IAB) krijgt een boete van 250.000 euro opgelegd vanwege haar werkwijze. De IAB wordt op de vingers getikt voor haar "Real Time Bidding"-systeem waarmee geautomatiseerd advertentieruimte op websites wordt geveild. Daarbij worden de gegevens van miljoenen Europeanen verzameld en gedeeld. Dat systeem, waar ook partijen als Google gebruik van maken, is op meerdere vlakken in strijd met Europese privacywetgeving. Bits of Freedom, die de zaak samen met andere Europese digitale burgerrechtenorganisaties aanspande, reageert verheugd:
"Dit is een grote winst. Niet voor ons, maar voor alle internetgebruikers in heel Europa," zegt Evelyn Austin, directeur van Bits of Freedom. "Iedereen werd gek van al die pop-ups die je bij een bezoek aan een website te zien kreeg. Nu heeft de toezichthouder bepaald dat dit illegaal is, en zullen advertentiebedrijven naar een meer privacyvriendelijke manier van opereren moeten gaan zoeken. Daar zijn we ontzettend blij mee."
De beslissing van de toezichthouder geldt per direct en in heel Europa. Naast de boete moet de brancheorganisatie nu ook met een plan van aanpak komen om haar werkwijze te veranderen. Bijna alle website in Europa maken gebruik van het advertentiesysteem, dus deze uitspraak betekent dat advertentiepartijen zoals Google en Amazon, op zoek moeten naar een nieuwe manier om advertenties te plaatsen.