Pay or Okay is niet oké
- 29 maart 2024
Deze week duiken we met Lotje in het abonnement dat Meta aanbiedt: Pay or Okay. Evelyn praat Inge bij over Perplexity AI en we bellen met Huib Modderkolk over zijn boek 'Dit wil je écht niet weten'.
Perplexity AI
Evelyn stopte met het gebruik van social media. In plaats van een vondst op TikTok of YouTube deelt ze daarom haar ervaring met PerplexityNeem hier zelf een kijkje op PerplexityAI. , een AI-informatiebot die vragen beantwoordt met samengestelde tekst uit verschillende bronnen. Het gebruik van dergelijke AI roept natuurlijk vragen op over betrouwbaarheid en bronselectie, maar ook zorgen over hoe verstandig het is als bijvoorbeeld nieuwsredacties dergelijke AI inzetten. "Kranten zijn al afhankelijk van Big Tech om hun publiek te bereiken en geld te verdienen. Nu zouden ze die afhankelijkheid ook nog eens in de kern van hun werk vergroten. Dat lijkt me gewoon heel dom. Maar het gaat ongetwijfeld gebeuren", aldus Evelyn.
Pay or Okay' is niet oké
Meta biedt sinds kort een abonnementsmodel aan waarbij je kunt kiezen tussen het blijven gebruiken van de gratis versie van Meta's platformen (inclusief op tracking gebaseerde advertenties) óf een betaalde versie waarbij je niet wordt getrackt.
Lotje legt uit hoe Meta's abonnementsmodel werkt en waarom het ethische en juridische vraagstukken oproept met betrekking tot privacy en de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). De op tracking gebaseerde advertenties van Meta zijn sowieso al in strijd met de principes van gegevensbescherming en toestemming onder de AVG; het aanbieden van een betaalde versie van de platformen lost dit probleem niet op. Daarnaast lijkt het model in strijd te zijn met andere grondrechten, zoals communicatievrijheid.
Uitspraak EDPB
Het abonnementsmodel is een antwoord van Meta op de uitspraakLees hier wat de AP schreef over de uitspraak van de EDPB (European Data Protection Board), die aangeeft dat Meta's op tracking gebaseerde advertenties in strijd zijn met onze privacy.
"Het lijkt eigenlijk alsof Meta hiermee een dikke middelvinger opsteekt naar onze privacy", aldus LotjeLees hier de opinie die onze Lotje eerder schreef in NRC. "Privacy hoort gewoon gratis te zijn. Het zou niet eens één euro moeten kosten, laat staan een tientje. Je hoort ermee geboren te zijn. Op het moment dat je hier een soort nepkeuze gaat voorleggen - dan lijkt het alsof we ermee akkoord gaan dat onze privacy wordt geschonden."
Invloed op het medialandschap
We bespreken zowel de invloed die de platformen hebben op het publieke debat, als de invloed die miljoenenbedrijven als Meta hebben op het medialandschap. Evelyn: "Het model van advertentie-inkomsten binnen de journalistiek wordt op z'n kop gezet wanneer daar een partij tussen gaat zitten, die bepaalt welke advertentie en welke content je te zien krijgt. Heel veel adverteerders willen bijvoorbeeld niet dat hun advertenties naast berichten over oorlog getoond worden. Een platform is nu in de positie om te zeggen: doe die content dan maar niet. Die beslissing lag vroeger bij de redactie van een krant."
We bellen met Huib Modderkolk
We sluiten de podcast elke week af met een telefoontje naar iemand met een bijzondere kijk op het internet. Deze week is dat Huib Modderkolk. Hij schrijft voor de Volkskrant en is vooral bekend als onderzoeksjournalist, gespecialiseerd in inlichtingendiensten, privacy en de digitale wereld. Zijn boek 'Dit wil je écht niet weten - over de onvoorspelbare wereld achter je scherm' verscheen eerder deze maand.
Volg ons op de voet...
Let op! Nu volgen linkjes naar Big Tech!
Volg jij Bits of Freedom al? Bijvoorbeeld op Twitter, Instagram of LinkedIn?
De podcast vind je in jouw favoriete podcastapp. Bijvoorbeeld op Spotify of Apple Podcasts.
Wil je niks te maken hebben met Big Tech? Abonneer je dan gewoon op onze podcastnieuwsbrief: