• Menu

0 recente resultaten

Podcast special ‘op de werkvloer’: trackingvrije marketing & communicatie

00:00
-22:14
00:00

In de derde aflevering van de Bits of Freedom podcast special 'op de werkvloer' kijken Maartje, Inge en Nico naar trackingvrije marketing & communicatie. We onderzoeken hoe jij als ondernemer je doelgroep op een verantwoorde manier kunt bereiken door privacy in acht te nemen. In een wereld waarin gegevens steeds meer waarde hebben, gaan we in op de essentie en het belang van trackingvrije marketing.

Wat is trackingvrije marketing?

Het is een manier van marketing en communicatie waarbij je geen persoonlijke gegevens van je doelgroep of klanten opslaat en verzamelt en waarbij je geen gebruikmaakt van gegevens die door derden zijn verzameld over jouw (potentiële) klanten. De nadruk ligt dus op het respecteren van de privacy en het naleven van de privacywetgeving.

Een paar voorbeelden van marketing en communicatie mét tracking zijn het adverteren op social media, het inzetten van gerichte advertenties via online banners, het plaatsen van (niet-functionele) third-party cookiesLees hier wat we eerder schreven over cookies en het tracken van clicks op je nieuwsbrief.

Waarom niet tracken?

De datahonger die gepaard gaat met het online volgen van jouw (potentiële) klanten brengt risico's met zich mee op het gebied van veiligheid en privacy en is dus vanuit een ethisch oogpunt niet wenselijk. Je doelgroep verliest door online tracking niet alleen de controle over haar data, maar wordt ook nog eens aan manipulatie blootgesteld via gerichte advertenties op basis van persoonlijke data. Privacy is een fundamenteel recht dat beschermd moet worden, geen handelswaar.

Maar hoe bereik ik mijn doelgroep dan?

Maartje deelt in de aflevering tips voor ondernemers. We zetten ze voor je op een rij.

1. Kies voor contextueel adverteren
Koop advertenties in die worden getoond op basis van de inhoud van een webpagina of artikel. Denk aan: een advertentie van tenten bij een artikel over de 25 beste campings van de Benelux. Volgens een onderzoek van STERLees hier meer over het onderzoek van STER op Emerce. werkt dit zelfs even goed als het adverteren op basis van persoonlijke data via advertentiecookies. Je kunt natuurlijk zelf websites benaderen met de vraag om jouw advertentie te plaatsen, maar je kunt dit ook overlaten aan een commerciële partij zoals Opt Out Advertising.

2. Geografisch gericht adverteren
Gebruik geografische gegevens om advertenties te tonen die relevant zijn voor een specifieke plek, zonder dat je hiermee je doelgroep individueel volgt. Let wel op dat je de geografische spreiding niet te sterk inperkt en dat je jezelf ervan verzekert dat er geen gebruik wordt gemaakt van advertentiecookies om de locatie te bepalen.

3. Kijk kritisch naar wat je volgt en opslaat
Vraag jezelf vaker af welke gegevens van jouw doelgroep je überhaupt nodig hebt. Wil je bij élke nieuwsbrief die je verstuurt weten waarop wordt geklikt? Wat doe je daar vervolgens mee? Allemaal goede vragen om jezelf te stellen.

4. Kijk naar alternatieven en geef klanten de keuze
Maak gebruik van software voor het versturen van je nieuwsbrieven waarbij je de tracking uit kan zetten. Of kies voor social media die de gegevens van de mensen die je wilt bereiken respecteert. En geef je klanten zelf de keuze hoe ze jouw informatie tot zich kunnen nemen. Zo bieden wij deze podcast aan via de reguliere podcastkanalen (Big Tech alert!), maar kun je elke aflevering ook altijd volledig trackingvrij luisteren via onze website. Ook zitten wij als @bitsoffreedom op Instagram (onder protest), maar kun je ons ook volgen via het privacyvriendelijke MastodonGa hier naar ons profiel op Mastodon.. Meer alternatieven delen we bij de handige linkjes hieronder.

5. Check jouw website op cookies
Wanneer je jouw website zelf hebt gebouwd of in eigen beheer hebt laten ontwikkelen, weet je als het goed is precies welke cookies je inzet. Maak je gebruik van een WYSIWYG-editor of een andere (online) tool, dan zou het kunnen zijn dat er cookies zijn geplaatst zonder dat je hier erg in hebt gehad. Als het goed is, wordt er dan een cookie-banner op jouw website geplaatst, waar precies in staat welke kleine bestanden bij de bezoekers van jouw website worden geplaatst en waarvoor. Ook kun je dit vaak terugvinden in de documentatie van de door jou gebruikte software. Zet op zijn minst uit waar je geen gebruik van maakt en waarvan je niet precies weet wat het doet én ga na of overige cookies echt nodig zijn.

Handige linkjes

Bij Bits of Freedom doen we zoveel mogelijk aan trackingvrije marketing en communicatie. Een paar voorbeelden:

Matomo
In plaats van Google Analytics of een ander Big Tech platform gebruiken we Matomo. Een open-source en door ons zelf gehost stuk software dat we gebruiken om gegevens over ons websitebezoek te analyseren. De software is zeer privacyvriendelijk en je kan vele functies aan- of juist uitzetten om het helemaal in te richten naar jouw (privacyvriendelijke) wensen. In onze privacy en voorwaardenBekijk hier onze Privacy en voorwaarden. vind je precies hoe we Matomo gebruiken.

Nieuwsbrieven
Voor onze nieuwsbrieven gebruiken we de plug-in Mailpoet via WordPress voor nieuwsbrieven waar onze volgers zichzelf op kunnen inschrijven. Wanneer een een nieuwsbrief versturen, staat de mogelijkheid tot tracking automatisch uit. Dit zorgt ervoor dat we dus niet kunnen zien wanneer onze nieuwsbrief wordt geopend en door wie er op wordt geklikt. Dat hoeven we ook niet te weten.

Social media
Ja ja, we zijn als Bits of Freedom actief op verschillende Big Tech platformen (maar wel onder protest). Immers moeten gebruikers van die platformen ook bewust worden gemaakt van de gevaren op diezelfde platformen... Je kunt ons vinden op X (Twitter), Instagram en LinkedIn, of onze podcast beluisteren via Spotify. We bieden echter altijd alternatieven. Zo vind je onze Instagram feed ook op onze eigen websiteKlik hier voor onze eigen "Instagram" feed., kun je ons ook volgen op Mastodon én zijn alle afleveringen van de podcast te beluisteren via onze eigen site.

Volg ons op de voet...

Let op! Nu volgen linkjes naar Big Tech!

Volg jij Bits of Freedom al? Bijvoorbeeld op X (Twitter), Instagram of LinkedIn?
De podcast vind je in jouw favoriete podcastapp. Bijvoorbeeld op Spotify of Apple Podcasts.

Wil je niks te maken hebben met Big Tech? Abonneer je dan gewoon op onze podcastnieuwsbrief:

Help mee en steun ons

Door mijn bijdrage ondersteun ik Bits of Freedom, dat kan maandelijks of eenmalig.

Jij bent een officiële supporter van een vrij internet!

Dankjewel voor het steunen en welkom als officiële supporter van een vrij internet.

Je ontvangt de inlogcode voor de donateursomgeving zo snel mogelijk via de mail. Of klik via de knop hieronder om meteen naar de donateursomgeving te gaan.

Naar donateursomgeving

Er ging iets mis tijdens de betaling

Je betaling is niet juist afgehandeld, probeer nog eens.

Support en doneer!

Meer weten over doneren aan ons? Lees er hier alles over.